الجزء ٢٩
بنكمل سرد المشتركين
في ثورة ابن الزبير
عشان نفهم ايه مدي عمقها
و ليه نتائجها كانت كبيرة
،،،،
نجدة بن عامر الحنفي
من بني حنيفة
الي هما من عرب نجد
يعني بنو ربيعة
يعني الدماغ الناشفة
يعني الصياعة و النطاعة
يعني الجلد و القوة
يعني أشباه حُكيم بن جَبلة
و ذراعي و كِراعي و النظام ده
و منهم كان أغلب مجد العرب
قبل الاسلام
فمنهم
قبائل بَكر بن وائل
و قبائل تَغلِب
و بنو شيبان
و يوم ذي قار
و حرب البسوس
و منهم القبائل التي فتحت فارس
و منهم طبعا
حروب الردة بقيادة مسيلمة الحنفي
- مسيلمةالكذاب -
و الي قلنا انها كانت اقسي حرب
في حروب الردة كلها تقريبا
و منهم كان الكثير
من الثائرين علي عثمان
المهم ان قبائل نجد في اليمامة
- فاكرين اسم المعركة-
و ما حولها
كانوا ضاقوا ذرعاً بالي بيحصل
و زهقوا من حروب القرشيين مع بعض
و أنكروا حكاية ان "الائمة من قريش"
و خلعوا كل الأئمة
من عثمان و عَلِي و انت طالع
و بايعوا أئمة من عندهم
و منطقة" البحرين" التاريخية
الي هي ساحل الخليج العربي
من بعد البصرة و حتي اول اليمن
مرورا بمكان إمارات الخليج الحالية
كانت تقريبا خارجة عن سلطة الخليفة
من بعد عثمان بن عفان تقريباً
و كانوا عايشين مع نفسهم
و بين الوقت و الآخر
تتجمع عندهم قوة كفاية
يروحوا يضربوا
في الخليفة الحاكم و عماله
و احيانا يشتد أمرهم
و يتغلبوا علي البصرة
او الكوفة او اليمن
و انتشر في القبائل دي
الفكر " الخارِجي"
و هو فكر أساسه
إنكار" إمامة" قريش
و يلي ذلك اجتهادات كثيرة متنوعة
و هما مش شايفين نفسهم
"خوارج " بالمعني السئ
الي بِ يطلقه عليهم
أهل السنة و الشيعة
من انهم خارجين عن الدين
و ينطبق عليهم الروايات الي
تتنبأ "بخروج" ناس من الدين
كما يمرق السهم من الرمية
زي ما قلنا أيام فتنة علي،،،
هما أصلا بينكروا الروايات دي
و شايفين ان القرشيين
بيحتكروا الدين
و يخلوا الصح و الخطأ
معيارهم "قريش"
و بكده القرشيين بيخرجوا
معارضي عَلِي و الامويين
من الملة من اصله،،
و بالتبعية بنو حنيفة او بنو ربيعة
AKA " الخوارج "
بيرفضوا الكلام ده
و شايفين نفسهم ذوي
الإيمان الأحق
و بيكفروا الائمة و الخلفاء
سواء الشيعة او السنة
و طبعا زي مانتم شايفين
هما عندهم
نعرتهم القبلية المضادة
للتعصب القرشي
بس في نفس الوقت
محافظين علي إيمانهم
بالله و تصديقهم لنبيه
فكانوا أحد الأطراف العربية
المتنازعة علي المُلك،،
من خارج قُريش خالص المرة دي
،،،،،
و طبعاً إعلامهم
و تأثيرهم خارج الجزيرة
لم يكن بتأثير دعاية السنة و الشيعة
لان معندهمش روايات كتيرة من قومهم
خاصة بأبطال من الصحابة الأوائل
او جهاد مع النبي
او تميز جامد في بدايات الدين،،،
بينما النقطة دي قوية جداً
في تاريخ القرشيين أكيد
الي استثمروا ده و انتشروا
بمذاهبهم السياسية في اصلها،
خارج الجزيرة العربية
معتمدين علي حكايات
السلف الصالح من جهة
و آل البيت من جهة أخري،،
و تعاطف العامة معاهم بشدة
و حبهم لهم بشكل عاطفي جداً،،
يمكن لو كانوا " الخوارج" دول
شافوا حد من صحابة النبي
و يتحالفوا معاه
الانصار من اهل المدينة مثلا،
يمكن كانوا قدروا
يعملوا حاجة كبيرة في تاريخ المنطقة،،
بس الانصار مش تبعهم برده قبلياً
و مرتبطين اكتر بالقرشيين بفرعيهم
و جلافة و خشونة بنو حنيفة بالذات
لا تتفق إطلاقا
مع عذوبة و تحضر الانصار
،،،،،،
نرجع ل الراجل الي بنحكي عنه
نجدة الحنفي
ده كان " خارجي"
بمعني انه رافض
لسلطة الخليفة القرشي
و شايف عثمان و علي
الاتنين علي خطأ
و بيكفرهم من أصله
بس ساعة ما لقي ان
يزيد بن معاوية
هزم ثورة المدينة
و رايح يهزم ثوار مكة
لقي هو و أصحابه
انه أفضل لهم
يقفوا مع ابن الزبير
لانه علي الاقل
مكنش بيمنعهم من الحج
هو متمرد و ثائر زيهم
و مش مصلحته مزيد من الاعداء
بينما هما متأكدين ان يزيد
ناوي لهم علي نية سودة
و عشرة من بن حنيفة دول
يقفوا بمقام مئة
من غيرهم من المحاربين
فكانوا خير سند
لثورة ابن الزبير
الي بقت ثورة أُمَمية
توحد فيها كل الرافضين
لحكم الملك الحالي
و ان اختلفت أسباب كل واحد فيهم
،،،،
طيب ايه الي حصل بعد وصول جيش
الحُصين بن نُمير
هو وصل في آخر شهر مُحرم
و طبقاً لتقاليد العرب
الأشهر الحرم
رجب ، ذو القعدة، ذو الحجة ، محرم
دي شهور محرم فيها القتال
بس برده شفتم
ان ده لم يمنع اهل المدينة
من القتال فيها،،
موقعة الحرة
كانت في ذي الحجة نفسه،،
،،،،،
بس الحصين راح مكة بقي و استني
لغاية نصف شهر صَفر
التزاماً بحرمة القتال في محرم
و كان بيتفاوض برده مع الناس
حوالين انهم يركنوا للسلم
و يطيعوا أمير المؤمنين
طبعاً لم يقبلوا اطلاقاً
دول ثوار و قضيتهم واضحة
الإطاحة بحكم يزيد
و تولية ابن الزبير
و دون ذلك ايه؟؟
الموت طبعاً
في الوقت ده
كان الحصين نشر قواته
و حاصر مكة من كل ناحية
و أخد باله
ان محدش ياخده علي خِوانة
من شعب مكة و وديانها،،
واضح انه كان متصل
بناس من جوه البلد،،،
لانه كان بيقدر يوفر
الأكل و الشرب و الامدادات
لاكتر من ١٥الف جندي
و في نفس الوقت
كان عارف مداخل
و جغرافية المكان كويس،،
،،،،
بدأ التناوٌش بين الطرفين
قتال فردي
و قتال جماعي
هجوم فرسان
معارك مشاة
و في النُص
الكثير من الشتائم
و الحركات القبيحة،،
واحد من اصحاب ابن الزبير
مُصعب بن عبد الرحمن بن عوف
معجبوش شغل الشتائم و التهريج ده
و هجم مرة واحدة علي جيش الحصين
و معاه أصحابه
و وأثخنوا فيهم القتل و الجرح
حتي قيل ان سيف مُصعب انثني
من كُتر الضرب و القتل
السكينة تِلمِت من كُتر تقطيع اللحمة،،
و كان بيضرب الناس و يفتح دماغهم
بطريقة معروفة عنه
لدرجة ان قتلاه كانوا بيبانوا في المعركة،،
دماغهم مفدوغة،،
،،
في معركة نزال فردي
منذر بن الزبير
كان بينازل راجل من جيش الشام
قاموا الاتنين ضربوا بعض في مقتل
و ماتوا في نفس الوقت
قلنا ان جيش الشام
كان كِبير و مُحترف
،،
في معركة تانية
هجم اهل الشام
و ابن الزبير وقع من حصانه او بغلته
فهرع اليه
المِسْوَر بن مخرمة
و مُصعب بن عبد الرحمن و رجال آخرين
و أنقذوه بصعوبة
موقف إنقاذ قريب من ساعة
ما كان الاشتر النُّخعي
أوشك يقتله في موقعة الجمل
من ييجي عشرين سنة
و ساعتها برده
أصدقاؤه لحقوه و دافعوا عنه
،،،ً
قعدوا كده طول شهر صَفَر
جذب و رد
و ضرب و كرب
و ابن الزبير بيتقهقر شوية شوية
حتي اصبح تقريبا محاصرا
داخل المسجد الحرام نفسه
و البيوت الملاصقة له
مبقاش فاضل غير انه يمسكوه
و يتقاتلوا في المسجد نفسه!!؟؟
برده ابن الزبير مش عايز يسلم
و بيلعب علي انهم مش هيقدروا
ينزلوا يحاربوه جوه صحن الكعبة!!!؟؟
هو ازاي كان بيستحل
القتال في الكعبة كده؟؟
و ايه كان تبريره لنفسه
انه جاب المصايب
و القتل ده جوه الحرم ؟؟
ده الواحد بيبقي
مش عايز حتي يقتل ناموسة
جوه الكعبة و المسجد
و بيمسك لسانه و أيده عن اي شُبهة
،،،
ازاي واحد عظيم الإيمان زيه
يعرض الكعبة للتدنيس ده؟
هتقولي التانيين هما الي هاجموه؟
هو الي مستخبي و كامن فيها،،
و هو الي لابس السلاح مع أصحابه
و مش راضي حتي يطلع يحاربهم
خارج الحرم و الكعبة
و بيتعمد يلهيهم
في حرب الشوارع
و التحامي بالبيوت
و الناس العادية
عشان يمنعهم من استخدام قوتهم
من فرسان و أسهم و و رماح طويلة
لو فيه احترام للمكان
يطلع يتخانقوا بره،،
لو حكيت لك عن واحد
عمال يشتم في الناس
و هو قاعد في الجامع ليل نهار
و الناس مستنياه بره
مش راضي يطلعلهم
و بيطلع لسانه من جوه الجامع
قاموا دخلوا عليه من الباب
قام أقام الصلاة
و اول ما يخلص
يبص لهم و يتف عليهم
و جري يصلي تاني
و يخلص و يحدف طوب
و يصلي تاني
!!!!!!
ايه شُغل اللامؤاخذة ده؟؟
ما تطلع تحارب بره الجامع
مدام انت بتجاهد في
سبيل الله
لا،،
هو لازم يلبسهم تهمة
انهم دنسوا الجامع
و دخلوا يضربوه مخصوص جوه
،،،،
ده منطق الصحابي الكبير
عبد الله بن الزبير
فقط لانه شايف نفسه
أحق بالخلافة من يزيد
،،،،
احنا كده نُعذُر
الجهلة و العوام
الي بيقلعوا الهدوم لبعض
في الشارع بقي،،
أقله في الشارع
مش في الجامع،،،
،،،،،
يمكن برده كان مستني
الطير الابابيل
ترمي المهاجمين دول
بحجارة من سجيل
فكان بيستدرجهم للهجوم
علي الحرم
عشان يستعين بقوي الملائكة
و غضب الله و نقمته
ينزلوا علي بتوع الشام يفرتكوهم؟؟؟
،،،،،
المهم ان جيش أهل الشام
برده مرضيوش
ينزلوا يخلصوا عليه
جوه صحن الكعبة
فقرروا يضربوه من بعيد
بحجارة و اسهم
فنصبوا المنجنيق
فوق جبلين محيطين بالصفا و المروة
و بدأوا في إلقاء الحجارة
علي الناس تحتهم،،
و ده كان أول مرة في التاريخ
توصل الامور للدرجة دي
ضرب محيط الكعبة
بحجارة المنجنيق،،
،،،
حاجة فوق الوصف الحقيقة
تابعونا،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق