الجزء ٢٦
سُميت المعركة الكابوسية دي
موقعة الحِرَّة
نسباً للصخور السوداء البركانية
المحيطة بالمدينة
و الي التقي قربها الجيشان
معركة سودا يعني
عندهم حق طبعاً
،،،،،،
قائد تاني من الثوار
معقل بن مسلم الاشجعي
أتمسك أسير
و جئ به للأمير ابن عقبة
خلاه يشرب و يبل ريقه
و بعدين فكره بالي قالهوله
ساعة بيعة يزيد
من وفد اهل المدينة،،
انه ناوي يخرج علي يزيد
و جاي غصب عنه
مسلم كان الشخص
الي ائتمنه معقل
بالكلام ده ساعتها
و تقريبا كان بيحاول
يجنده او يجس نبضه
لسابق صداقة بينهما
و مسلم خبي السر و مقالش ليزيد
بس قال لمعقل انه لو مسِكه بعد كده
مش هيرحمه
و قد كان ، و قُتِلَ صبراً
قُطعت رقبته
أمام الامير مسلم ابن عقبة
جزاءا وفاقا لخيانته العهد و البيعة
في حكم ابن عقبة طبعا،،
،،،،
قُتِلَ قائد آخر في المعركة
هو ابراهيم بن نُعيم
نسيب عُمر بن الخطاب و الحُسَيَن
،،،،
قُتِلَ أيضاً الصحابي
محمد بن عمرو بن حزم الخزرجي
و معه تلاتاشر واحد من أهله
و هم من آل النجار الي كان
جد النبي عبد المطلب بن هاشم
اتولد وسطهم
و أمه منهم
قبل ما المطلب عمه ما يروح ياخدوه
كان محمد ده قانت عابد
و كذلك كان كثير
ممن ماتوا في هذه الحروب المهلكة
،،،،
قُتِلَ أيضاً
عبد الله بن زيد بن عاصم الأنصاري
و كان من كبار الحفظة و الرواة
من بنو النجار برده
،،،،،،
كما قُتِلَ أيضاً
زبير بن عبد الرحمن بن عوف
وعبد الله بن الرحمن بن حاطب بن ابي بلتعة
و وهب بن عبد الله بن زمعة بن الأسود
وعبد الله بن نوفل بن الحارث بن عبد المطلب
و كلهم من ابناء الصحابة الكبار
،،،،،،،
فيه واحد من القادة نِفِد بجلده
و جري وسط الزحمة
هو عبد الله بن مطيع العدوي
و جري و راح مكة عند ابن الزبير
و له بقية حكاية بإذن الله،
،،،،
المُحصلة،،
قُتِلَ من جيش اهل المدينة
اكتر من تُلتُميت واحد
و يوصلوا الف في أقوال اخري
فيه أقوال
وصلت العدد النهائي للضحايا
الي اكتر من عشرة آلاف
،،،
نيجي بقي للي حصل بعد كده
الثورة كانت شعبية
و عامة تقريبا الا فيمن امتنع
و بُناء عليه
إذلال اهل المدينة
كان بطلب من يزيد
لأنهم تجرءوا عليه
و نقضوا بيعته
و نفوا أهله
و شتموه و حقروه
و تقريبا كان السُكر
و رجله المتقيحة
افقدوه عقله و صوابه
و الألم الشديد
خلاه يشتط في العقوبة
فكان انتقامه
شديدا مريعا
بشعاً مُقذعاً
الي حصل حتي الآن مفهوم
جيش قاتل جيش
و هزمه و أفناه
كويس جداً
،،
إنما استباحة المدينة للجيش
و إطلاق الجند يعيثون فيها فساداً
و يأخذون ما طاب لهم من اي حد
مهما عظم قدره او مقامه
فده كان شئ
خطير و عظيم و مهول
و جريمة ضد البشرية كلها
بس عند مشايخنا الأجلاء
هو مهول فقط
لانه حصل للمسلمين من أهل المدينة،،
إنما لو كان حصل
لأي قرية من قري العُلوج
خلعت واليها
و ثارت علي الخليفة
مكنتش هتلاقي عنزان تنتطحان
- إجماع الكل حتي المعيز يعني-
انه جزاءً وفاقاً
و كُتر خير الخليفة
انه لم يُفنِهِم عن آخرهم
،،،،،،،،
السلب و النهب كان علي آخره
زي ما أنذرهم
و اداهم مهلة تلات ايام
قبل بداية الحرب
أدي جيشه تلات أيام برده
ينهب براحته
تقريبا شقلطوا الناس كلها
من كل ممتلكاتهم
،،،
لعل الانصار و أبناءهم
تذكروا في هذه اللحظة
المُلك الي فرطوا فيه زمان
لما تنازع الأوس و الخزرج
مين يكون الخليفة بعد وفاة النبي
و بايعوا لابي بكر و القرشيين
و تنازلوا عن الكرسي الأكبر
و رضوا بمقام "الوزراء"
الي انحدر بيه الحال مع الوقت
فوصل لمقام العامة و المحكومين
فلما ثاروا متأخرين خمسين سنة
لاسترجاع حقهم السليب
فشلوا و هُزموا
و كان ما كان من عار و دمار
لعلهم تساءلوا بين انفسهم
هو احنا غلطنا وقتها
و لا غلطنا دلوقتي؟؟
،،،،،،
في النهاية
أوقف مسلم بن عقبة الاستباحة
و اجبر اهل المدينة
علي ان يُقروا بالبيعة من جديد
و لكن بطريقة مهينة و شنيعة
ان يبايعوا علي انهم
"خَوَل " ل أمير المؤمنين يزيد
ان شاء استبقاهم
و ان شاء استذلهم
يعني من الآخر ملك يمين و عَبيد
اي حاجة يعملها فيهم تبقي حقه
،،،،
أسوأ بكتير من انك تقول
"أنا مَرَة"
انك تقول
" أنا خَوَل"
و بكده عرفتوا معني الكلمة الشهيرة
الي اغلبكم رفضتم تقولوها علي نفسكم
لما كُنْتُمْ بتنضربوا و انتوا صغيرين
و عرفتوا جت منين
و مين أشهر من أَجبَر علي قولها
و أشهر من أُجبِر
،،،،،
طبعا فيه كام واحد مرضيوش
يقولوا الكلمة دي و العهد ده
و طبعا دُقَت اعناقُهُم علي طول
و منهم احفاد أم سَلَمة زوجة النبي
،،،،
طبعا في الآخر
كل الناس بايعت و قبلت
فقد قُطعت رقاب الكبار
و ذهب كل من كان يمكن
ان يرفع صوته،،
،،،
بعت مسلم ابن عقبة
يجيب علي زين العابدين
قام جه مع اولاد عمه
مسلم قاله
معلش أنا اتأخرت عليك
أمير المؤمنين ابن عمك
عارف انك ملكش دعوة
بالعالم الواغش دول
احنا إسفين اذا كان اهلك
اتخضوا عليك و انت جاي ولا حاجة
و إداله هدية من أمير المؤمنين
و رجع مُعزز مكرم لبيته
،،،،،
فيه نقطة خلافية الحقيقة
هو الاستباحة وصلت لحد فين؟؟
فلوس بس و لا الي بالي بالك؟؟
فيه ناس بتقول
انه كان فلوس بس
و مش معقول يستبيحوا الحرائر
و فيه طبعا كلام مُعتبر برده
ان الجيش استباح أعراض
الستات و البنات،،،،
طيب الحرائر فيهم
و لا الجواري و العبيد بس؟؟
لا كمان الحرائر فيهم،،،،
لدرجة انه فيه مقولة
ان بعد المعركة بتسع شهور
وُلد الف طفل لا يُعرف آباؤهم!!!
كانت مَريَطة يعني!!!!
،،،،،
فيما أري انه فعلا
حصلت استباحة
و اذا كانت الأنفُس نفسها كانت مستباحة
و الي يحاول يدفع او يدافع
الجيش ده عن ماله او بيته
كان بيتقتل علي طول و ملوش دية
فأكيد حصلت استباحة
للأعراض و الستات
و بعد مقتل عدد ضخم من الرجال
و في ظل دخول أغراب عن الديار
بصورة همجية
و إطلاق كل نوازع الشر فيهم
بدون رابط او رادع
فأكيد الحرائر كمان
اتلطوا في الموضوع،،
مفتكرش كان مع الجنود guide
يمشوا وراه و يقولهم:
و عن يمينكم يا سادة البيت ده فيه
اتنين ستات جواري و واحدة حُرة
محتاجين اتنين بس ييجوا هنا
اتنين بس يا حيوان منك لُه
و محدش يعمل حاجة للحُرة
ايوه هتلاقوها
الي عمالة تعيط و تصرخ
ايه؟ كلهم بيصرخوا؟
طيب أستني اما نجيب حد
من قرايبهم الرجالة
يتعرفوا علي الحُرة
ميصحش يعني نهتك سرها
ايه ؟ كل الرجالة ماتوا في الحرب؟
طيب خلاص،
اسأل هم كده مين فيهم الحُرة،
ايه! بيقولوا كلهم حرائر؟
احنا هنستعبط
خلاص يا ولاد بقي
هنعمل ايه
شوفوا شغلكم،،
،،،،،
أكيد حصل انتهاك للستات بصورة عامة
و كجزء من الاستباحة العامة
و الي فيكم متابعنا
و شاف معانا مجازر
قيام الدولة العباسية
يفتكر فتح الموصل
بقيادة عبد الله بن علي بن عبد الله بن عباس
حفيد حبر الأمة ابن عباس
و ازاي أباح لجيشه المدينة تلات ايام برده
و لما جت له واحدة عربية
تقوله ازاي انت ابن عم النبي
و ترضي ان العبيد الزنوج
يطئوا- مفهومة طبعا- الحرائر؟؟
لان جيشه كان فيه
ناس سود البشرة كتير،،
و هو طبعا كواحد من العرب
و من نبلاءهم ابن عم النبي،،
ميرضيهوش الكلام ده
قام قتل كل العبيد المناكيد دول
و قيل انه قتل كل ابناء السفاح ده
الي اتولدوا بعدها،،،
الحروب زمان كان فيها و فيها،،
،،،،،
علي الاقل مسلم بن عقبة
- و هو مش ابن عم النبي و لا حاجة-
سلط علي ستات المدينة
ناس عرب أقحاح ليهم أصل
،،،،،
حكاية الف طفل لقيط دي بقي
متهيألي واسعة شوية يعني،،
اقل من سُدس الستات بيكونوا
في فترة التبويض و الاستعداد للحمل
في اي وقت،،
و اقل من ربع دول
بيحملوا لو حصل جماع
و ده معناه ان علي الاقل
خمسة و عشرين الي تلاتين الف سِت
تم اغتصابهن بقسوة و وحشية
تلات ايام متوالية
من ٦ الصبح ل ٨ بالليل
و ده معناه
ان بإضافة
الستات الدميمات و المريضات
و الي مبيخلفوش
و الاطفال و الشيوخ
و المرضي و القتلي
و الي عايشين من الرجال
و العبيد من الرجال
المدينة كان فيها ييجي
٢٥٠ الف نسمة وقتها
و ده شئ
يستعصي علي التصديق
الأرقام دي لا تكون الا في مجتمعات زراعية
فيها قدر من كثرة الماء
و رخاء الارض و لين العيش
يكفي التكاثر زي الأرانب كده،،،
دي واسعة قوي يا جماعة
قول عشرين تلاتين طفل بالكتيييير
أصدقك يعني
و شخصيا
لا أظن العدد كان اكتر من خمسة- ستة
،،،،،،
طيب اذا كان ده حال المسلمين و العرب
في سنة ٦٣ هجري
و كلهم صحابة و تابعين
و الشيطان وقع بينهم
بالشكل ده
تستغرب ليه الي بيحصل
في أيامنا الحالية؟؟
ده احنا رغم كل شئ
ارحم بكتير،،
طبعا فيما عدا الدواعش
بِ ينفذوا دورهم كله بحماس الحقيقة
استباحة يعني استباحة،،،
مفيش هزار،،،
،،،،،
عهود ذهبية يا جماعة مفيش كلام
،،،،
طيب الفقهاء طبعا
جالهم شلل من الي حصل ده
و مش عارفين يقولوا ايه
هو مين غلطان و ايه الدليل
و ايه العقوبة وايه الدليل
و الي حصل ده عادي و لا زيادة شوية
و ايه الدليل
طبعا فيه ناس فضلت تعيش في الوهم
و تقول محصلش و مفيش
و كدب يا سيادة القاضي
عشان يقدروا يتعايشوا مع أنفسهم
و يكملوا حياتهم
و هما الأغلبية الحقيقة
،،،،
الوحيد الي تقريبا اجمعوا
انهم يشتموه
هو القائد العجوز
مُسلم بن عقبة
سموه
مُسرف بن عقبة
مش قادرين ينادوه باسمه " مُسلم"
،،،،
مع ان الراجل صحابي
و علي الاقل تابعي،،،
و ميصحش نشتم الصحابة و التابعين
او نجيب سيرتهم بسؤ يا جماعة
ده خطأ و إثم كبير
،،،
ده كلام المشايخ
لما تكلمهم في المواضيع دي،،،
يا مولانا الصحابة و التابعين
شتموا بعض اصلا،،
،،،،،،
هانت و قربنا نخلص الحمد لله
تابعونا،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق