الجزء ١٤
الفقهاء لما شافوا
ازاي معاوية و زياد معاه
نجحوا فيما فشل فيه
عَلِي و زياد برده معاه
عرفوا ان الدين مش كفاية
لاستقرار المجتمع و صلاح أهله
هو بداية قوية و ضرورية
بس تأثيره مؤقت و غير رادع
حتي رغم التخويف و الترهيب
من عذاب المولي و غضبه
فانتشر مصطلح
" ان الله ليزع بالسلطان ما لا يزع بالقرآن"
و هو مش عن النبي طبعا
،،،،
و المعني واضح
القرآن لوحده مش كفاية
و مش الحل السحري
او الدواء النهائي
ده كلام الفقهاء
و الي بيقولوا
انه كلام عُمر او عثمان
مش كلامي و لا رأيي خد بالك
،،،،،،
فيه اثر عن النبي
انه بيقول
" خياركم في الجاهلية
خياركم في الاسلام اذا فقهوا"
يعني انساب و احساب الناس
و مقامهم و عظمتهم
و شرفهم القبلي و نُبلُهم
محفوظ لهم بمجرد دخولهم الاسلام
و تفهمهم لمعناه و روحه
يعني شرف معاوية القَبلي
يوازي شرف عَلِي القَبلي
بنو عبد مناف القرشيين
اولاد قُصي بن كلاب،،
و اذا كانت الدولة الجديدة
بعد الاسلام
قدرت تقلل
من تأثير الزعماء القبليين
في صدرها الاول،،
ايام الرسول
نظرا لوجود رابطة
المهاجرين و الانصار
الي بقوا النبلاء الجدد ساعتها
فما هي الا وفاة الرسول
و انحلت عُري الرابطة دي
و رجع الناس للقبلية القديمة
" ان الناس لا يدينون الا لهذا الحي من قريش"
قالها ابو بكر للأنصار
عندما كانوا يريدون
تولية الخليفة منهم ،،،
،،،،
و شوية شوية
زي ما شفنا مع بعض،،
رجع التنافس القبلي
بين بيت هاشم و أنصاره
و بيت امية و أنصاره
و المرة دي بقي رجع
بصراع دموي ضخم
علي نطاق واسع جدا
بتأثير تضخم الامبراطورية
و الفلوس
و كثرة الانصار
و كمان بتأثير شحن الناس
بالدين ضد بعض،،
،،،،
عَلِي كان
اكثر علما بالكتب و النظريات
و لكن معاوية
كان اكثر علما بالناس و الشارع
و الاتنين اري أنهم متساوين تقريبا
في الحسب و النسب القبلي
آه عَلِي يبقي صِهر النبي
بس برده
ناس كتير صاهرت النبي
منهم معاوية نفسه
الي كان اخو ام حبيبة زوجة النبي
و منهم ابو العاص بن الربيع
الي كان زوج زينب بنت النبي
و أنجب منها بنت اسمها
"أُمامة" حفيدة النبي
و كان بِ يلعب معاها
زي ما كان بِ يلعب
مع الحَسَن و الحُسَيَن
محدش يعني قال
ان ابن " أُمامة"
يحي بن المغيرة بن نوفل
يورث الإمامة و يطلب لنفسه
ان المسلمين يبايعوه
طبعا الشيعة مفاتهمش حاجة زي كده
و لأنهم بيعتمدوا علي
الإمامة المقدسة
الناتجة عن اولاد
علي بن ابي طالب
من السيدة فاطمة بنت النبي
يعني الي فيهم
قبس من بيت النبوة،،
فانكروا اصلا
ان بنات النبي من السيدة خديجة
-و منهم زينب -
هن بنات حقيقيات للنبي!!
و قالوا انهم بنات السيدة خديجة
من أزواجها القدامي
و اتربوا في بيتها
و بعدين النبي نسبهم ليه
و رباهم كأنهم بناته بالظبط!!!!؟؟؟؟؟
و منهم من زاد
فقال انهم كمان مش بناتها،،
دول بنات أخواتها
وكانوا يتيمات
أشفقت هي عليهم
و ربتهم في بيتها
و انها متجوزتش غير مُحَمَّد
و مخلفتش غير فاطمة!!!!!!!
،،،،
كل ده ليه؟؟
عشان يبرروا كون الامامة
في اولاد علي من فاطمة بس
و ليه واحد زي
يحي بن المغيرة
ابن أُمامة حفيدة النبي
ملوش في الملك ده،،،
،،،
عودة لمعاوية،،
قلنا قبل كده
انه كان بسيط في لبسه
و في مجلسه
و حتي بهرجته و بذخه
لا يقاس إطلاقا
بالي حصل من بعده،،
و كان فيه من الصحابة
ناس عندهم هيصة و بهرجة
كانت تقارب الي عنده
و هو خليفة و أمير ،،،
،،،،
اما في العطاء
فقد كان جوادا كريما
يقدر الناس
و يعطي من لا يطلب
أضعاف من يطلب
لانه عارف ان النفوس الأبية
ميرضاش انها تتذلل و تتبهدل
طلبا للفلوس،،،
،،،،،
طبعا لازم نعلق
علي الروايات و الأحاديث
الروايات في حق معاوية كثيرة
فيها السئ و الحَسَن
بس السئ اكتر بكتير
،،،،
" إذا رأيتم معاوية على منبري فاقتلوه"،،،
او "فارجموه"!!!؟؟؟
،، ده حديث سلسلة الرواة فيه قوية جدا
و ليه اربع سلاسل للرواية
و تم التشكيك فيه عند السنة
في واحدة من السلاسل دي،،
بس التانيين مظبوطين
و المشايخ بتوعنا بيخبوا كده،،
هتصدقه؟؟
طبعا لا،، بالعقل كده
زي ما عملنا مع الي قبله
ازاي المسلمين
يبقي النبي موصيهم وصية
و كلهم يطلعوا خونة للوصية دي؟؟
و يخلوا معاوية يخطب
و يبقي امام كمان؟؟
خُرُنجات كلهم أظن؟؟
،،،،
مثال تاني،،
"إذا بويع لخليفتين فاقتلوا الآخر منهما."
و ده كان بيضرب
لاستنكار بيعة يزيد خليفة
في حياة ابوه،
إسناده حديد
و في صحيح مسلم
هتصدقه؟؟
سيبك من النبؤة
و استقراء الغيب
الي نفاهم القرآن عن النبي
،،
اذا كان يا مؤمن
بيعة ولاية العهد دي،
كانت تقريبا موجودة
في كل الخلفاء
المشاهير و المناكير
بعد كده،،
و مفيش أشهر من بيعة
هارون الرشيد لولديه
الأمين و المأمون في نَفس واحد
مع بعض
و حفظ البيعة في الكعبة بعد إشهاد
كل الفقهاء و المشايخ عليها،،
دول تلاتة بقي كمان مش اتنين
أزيكوا بقي؟؟
كفرة اكيد بقي كل الخلفاء دول
هم و مشايخهم و شعوبهم
مدام خرجوا عن امر النبي؟؟
،،،،
لا و تلاقي واحد يقولك:
ده في الصحيح
يبقي ده حديث صحيح
و نكذب اي حاجة عكس كده
و الا نخسر ديننا!!!؟؟؟
الي عنده عقل
يروح يحطه في الكب،،ه احسن
و مينساش يشد السيفون
،،،،
فيه حتة جامدة كمان
حديث
" اللهم اركُسهما رَكسا
ودُعهما إلى النار دَعا."
في مسند الامام احمد
من غير ذكر اسماء المدعو عليهما
مجهولين يعني
شطبهم الامام احمد
بس روايات تانية كتير
فيها الأسماء واضحة
و هما معاوية و عمرو بن العاص
؟؟!!!
كانوا مع النبي في سفر
و تقريبا كانوا سكرانين
و بِ يغنوا شعر
من أشعار الجاهلية
قام النبي دعي عليهم
بالدعاء الي فوق ده،
انهم يخشوا النار حذف!!؟؟؟!
طبعا عُباد السلاسل و الرواة
هيتزنقوا في المثال ده برده
مع انه واضح
الاختلاق و الكذب و التزيد فيه
زي الي قبله،،
بالعقل برده
و نقد المَتن- المعني و الفحوي-
مش باي حاجة تانية ،،
،،،،،،
يا رب ننضج و نشب عن الطوق
و نُقلع عن تقديس الاولين
،،،،،
مرض مرضه الأخير
و جلس وسط عائلته
يجود بآخر ما عنده من أنفاس الدنيا
و أخذ في الشعر مخاطبا أهله :
لقد سعيت لكم من سعي ذي نصب
وقد كفيتكم التطواف والرحلا
،،،،،
جري جري الوحوش
عشان يورث لولاده العز و المُلك،،
لا أعيب عليه شيئا الحقيقة
فاغلبنا هذا الرجل،،،
،،،،،
بعد سنين كتير
عبد الله بن الزبير
كان وسط أصحابه
سرح كده شوية
و قالهم
فين أيامك يا معاوية
كنا نزعق فيك
و نتنطط أدامك
و نتوعدك و نشتمك
و انت في قوتك
و صولجانك و هيلمانك
و مفيش مرة رديت علينا
الا بالقول اللطيف
و الهدايا الجميلة
وحشتنا يا معاوية والله
و وحشتنا أيامك الحلوة
،،،،،
أنا هعيط معاه أهه،،
رحم الله معاوية بن ابي سفيان
و جزاه خير الجزاء
فما جمع و أقام و زاد
اكثر بكثيير
مما فرق و نقض و قطع
،،،،
التقيل لسه جاي
تابعونا
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق