الجزء ١٣
خطب معاوية قبل مرضه وقال :
إني كزرع مستحصد
وقد طالت إمرتي عليكم
حتى مللتكم ومللتموني
وتمنيت فراقكم
وتمنيتم فراقي ،
ولن يأتيكم بعدي
إلا من أنا خير منه ،
كما أن من قبلي
كان خيرا مني،،،
،،،
الكامل في التاريخ،،،
،،،،،،،،
بعد ما تمت البيعة لزياد
قضي معاوية
سنينه الاخيرة في دمشق
واضح انه أصابه المرض
و السِمنة و السُكر غالبا
في سنينه الاخيرة
و طاقته و جهده
انخفضوا مع الوقت
بس الطاقة الأصلية
عنده كانت عالية جدا
فأكمل سن الخامسة و السبعين
قبل وفاته
منهم عشرين سنة
والي علي الشام و أقاليمها
و عشرين تانيين
خليفة و امام و أمير المؤمنين
يعني من باكر شبابه
من الثلاثينيات و انت طالع
و هو أمير و قائد
نبؤة الكاهن او العراف
-او الطبيب متفرقش كتير قلنا-
الي تنبأ لامه
ب مُلك ابنها الكبير!!؟؟؟
طبعا عندي الحكاية موضوعة
و مختلقة لإيجاد قَدَر مكتوب
يحتم انه يبقي ملك و كده،،،
بس الاستشهاد بيها لطيف برده،،
،،،،،
،،،،،
بالعكس بقي
معاوية كان راجل عصامي
لم يرث من ابوه فلوس
و لا مُلك او تجارة
اغلب فلوس ابوه و تجارته
ضاعت في الحروب
بتاعة قريش مع المسلمين
و هو كان عنده بس
الذكاء و الحصافة
و العمل الجاد
فيه كلام
انه كان من كَتبة النبي
يعني من السكرتارية المحيطة بيه
و طبعا بما انه
من السكرتارية دول
نظرا لكونه متعلم و ابن عيلة
فأكيد كان بِ يكتب ما يمليه الرسول
من آيات القرآن
و دي بقي أشهر حُجة يدفع بيها
المدافعين عنه بقوة و بإيمان
ده من كتبة الوحي
يبقي لازم منغلطش فيه
طيب ما عبد الله بن ابي سرح
كان من كتبة الوحي
و بعدين عمل مصيبة كبيرة
و كفر من اصله
هو " كتابة الوحي"
دي حَصَانة و لا حاجة؟؟
طبعا دي حاجة عاملة زي
بعض الناس الي بيقدسوا
اي حاجة منسوبة للنبي
من اول ملابسه
حتي إفرازات جسده
لانها في عُرفهم
مش حاجة بشرية عادية
ده جسم يتنزل عليه الوحي
و بالتالي جسم مقدس و مبارك
و لازم تحط اي حاجة من ريحته
فوق رأسك و تٰجِلها إجلالا تاما،،،
و طبعا اي واحد كان قريب
من جسد الرسول
بتناله البركة دي
و لما يكلمه النبي
و يملي عليه القرآن
فأكيد بقي البركة
زادت و غطته اكتر و اكتر،،،
،،،
هي دي طريقة التفكير و منطقها،،
كتبة الوحي
اكيد فيهم بركة كبيرة
و احنا كناس عاديين
لم ننل البركة دي،
لازم نتمسح فيهم
و نقدس سيرتهم،،
هو احنا ايه و مين
عشان نجيب سيرتهم،،
و ده هو ملخص الحوار الي بيدور
مع الكثير من الناس
بسيطي الاطلاع و المعرفة،،
لما بتتكلم معاهم عن معاوية الانسان
الي ارتكب اخطاء كبيرة
و أنجز إنجازات عظيمة،،
،،،،،،
طبعا شفتم
كمية المصائب و الآلام الي معاوية
اقترفها عشان يوصل للملك و السلطة
و للناس الي مش بتهتم للدماء
الا لما تكون
من ناحيتهم و تبعهم بس
بنقول ان الدماء و الأرواح دي
ممكن تقارب في العدد
من قتلهم صَدام مثلا من العراقيين
و اكيد مفيش حد بيقول او يدعي
اي بركة عند صدام
تبرر او تغفر الدماء دي
بس فيه ناس عندهم
"معاوية"
البركة الي فيه
ممكن تبرر او تغفر
نفس الدماء
،،،،،،
مزايا معاوية
كثيرة الحقيقة و لا ريب
الملك القوي
و الامام العادل
و السياسي الأريب
هي صفات أصلية فيه
بس هو كمان ليه
في الدين و الفقه
و اجتهاده في استلحاق زياد
لم يوافقه كثير من الفقهاء صحيح
بس أنا ممكن أصدقه
اكتر منهم الحقيقة،،
لانه كان اكثر واقعية
و انسجاما مع الحقيقة
من الفقهاء الي بيخلقوا عوالم افتراضية
بناء علي ما يفهمون من النصوص،،
ليه رأي تاني
في ان الإسراء كان بالروح
و هو في ذلك موافق للسيدة عائشة
و احترم رايه ده جداً برده
لانه موافق للعقل و التاريخ و الجغرافيا
و لانه كان حاكم الشام
فكان عارف كويس
ان وقت الإسراء ما حصل
لم يكن هناك اي بناء
اسمه المسجد الاقصي
في الشام كلها
كان فين الإسراء بقي؟
في الشارع أظن،،
و في الحالة دي
اما اعرف الحقيقة
مينفعش الوي الوقائع و اقيفها
و أظبطها مع الروايات
هو فقيه واقعي الصراحة
،،
من فتاواه برده
ـ أثر عنه أنه أوتر بركعة واحدة،،
ممكن تصلي ركعة واحدة بس
عادي ايه المشكلة
-أثر عنه الاستقاء بمن ظهر صلاحه،،
يعني اي حد له سيرة كويسة
ممكن يبقي ليه قدر عند ربنا ،،
مش ضروري نسب كريم،،
ـ أنه يجزيء إخراج نصف صاع
من البر في زكاة الفطر،،،
انت فقير و عايز تطلع زكاة الفطر
مفيش مشكلة طلع نص الزكاة العادية
ـ استحباب تطيب البدن
لمن أراد الإحرام.،،،
الراجل كان فيه شياكة
و مش ضروري الناس
تبقي ريحتها وحشة
في الإحرام
لمجرد إظهار الزهد يعني
ـ جواز بيع وشراء دور مكة.،،،
تقريبا كان فيه مشكلة في كده
يمكن باعتبارها حرم يعني،،
بس الزمن اتغير و الفلوس كترت
و ناس ماتت و ناس جديدة
بقت عايزة تسكن
ـ التفريق بين الزوجين بسبب العُنَّة .،،،
الست من حقها تطلب الطلاق
لان جوزها مريض
معقول جدا
ـ وقوع طلاق السكران.،،
ناس بتقول انه مش في عقله
و مش ممكن نحاسبه
علي الي بيعمله وقتها
طيب و لو قتل حد ساعتها؟؟
طبعا هناخد القصاص
يبقي دي زي دي
و بعدين بصراحة
واحد مش قد السُكر و بيسكر
يبقي مش قد مسئولية الجواز
ـ عدم قتل المسلم بالكافر قصاصاً
و الله انا مختلف معاه طبعا
دي حتة فيها نعرة عنصرية
و الاسلام لم يأتِ
لتكريس التفرقة بين الناس
- حبس القاتل حتى يبلغ ابن القتيل،،،
حق القصاص بيكون لولي الدم
ممكن الابن يبقي عيل صغير
يبقي القاتل يتحبس
لحد ما الطفل يكبر
و ياخد بالقصاص او يعفو
طبعا هنا الستات ملهمش فيه
مش ممكن واحدة سِت
ام او زوجة او ابنة تبقي
"ولية الدم"
لأنهن اصلا ميقدروش يطلعوا
في الشارع من غير حراسة
اويسافروا من غير محرم
الناس هتفترسهم،،
في المجتمع البدائي ده
لازم نفهم ظروف المجتمع البدائية
و نقدرها قبل ما نحكم بمعاييرنا
كل الاّراء دي
فيها واقعية لظروف عصره
و اجتهاد أراه متوائم مع وقته و ظروفه
هو اكيد مش في مقام
عَلِي بن ابي طالب
في الفقه
بس برده هو امام و عالم
بالقياس بالضعفاء
ممن أتوا بعده
من مشاهير الشيوخ
،،،،،،،
مكرمته الكبري بقي
هي الحِلم و العفو
حتي انه لما قتل ثائر متمرد
بيشتمه و يهزؤه زي حُجر
الدنيا قامت و مقعدتش
أسمع رجل معاوية كلاماً سيئاً شديداً
, فقيل له : لو سطوت عليه،،،
اضرب يا ريس ابن ال،،ب ده
فقال: إني لأستحي من الله
أن يضيق حلمي
عن ذنب أحد من رعيتي,،،
أنا اكبر من كده
و ربنا اكبر مني
و مغفرته لا متناهية
،،،
مرة واحد اسمه ابن مخرمة
جه يقوله
انت عملت في الناس
و ظلمت و قتلت
و خربت بيوت عمرانة،،
قام قاله
كلامك حصل
و أنا ليا ذنوب و اخطاء
بس
أنا إمام الناس
و باحافظ علي دينهم و دنياهم
و كل يوم بأعمل من الخير
الي انت متعرفوش
و كل ساعة بأخذ قرارات
بتأثر علي حياة الناس بالخير
و باحارب أعداءنا و ادفعهم
و كل يوم باواجه كوارث
الناس تهرب منها
و أنا باحلها،،
و الحسنة مضاعفة عند ربنا
متفتكرش أعمالي دي
تشفع لي عند ربنا و تفوق سيئاتي؟؟
ابن مخرمة مقدرش يرد الحقيقة،،
،،،،
جاله واحد من الانصار
اسمه ثابت بن قيس
بيقوله انت ضيعت حقوقنا و ظلمتنا
و خرجت عن سنة الرسول فينا
و قعد يزعق له وسط الناس،،
و سابه و خرج،،
الي حاضرين قالوا
انت لازم تقطع رقبته
قام قال اندهوا ثابت
و جابه و اعتذر له و أجزل له العطاء،،
،،،،،
فاكرين جارية بن قُدامة
سيف من سيوف عَلِي القاطعة
راح عند معاوية
يسلم و يطلب طلبات
قام معاوية قاله
انت ليه اسمك" جارية"
ده اسم يسموا بيه راجل زيك؟؟
قام رد عليه و قاله
طب مانت معاوية
و اهلك سموك بالكلبة الَنباحة
معاوية قاله انت قتلت
و أوغلت في المسلمين
و كل ده بأمر من عَلِي
جارية قاله بقولك ايه
احنا سكتنا و سبنالك المُلك
و بقي بينا أمان
و نسينا خلاص الي جري
بس و الله
لو طولت في الكلام بتاعك ده
اطلع و أجيب رجالتي
و نرجع نقلبها دندرة علي دماغك
و خلي الي مدفون ميولعش احسنلك
و خرج من عنده مغاضبا،،،
و سابه يخرج عادي خالص
،،،،،،
واحد من الانصار اسمه ابو قتادة
دخل عليه معاوية بيزوره
و كان ابو قتادة غضبان وقتها،،
و تقريبا ظروفه المادية مش مظبوطة،،
معاوية بيهزر و يقوله
فين الإبل بتاعتك راحت؟؟
رد عليه و قاله
ضاعت و احنا بنجري
وراك و ورا أبوك
و بنضربكم يوم بَدر
قام معاوية سكت و قال
عندك حق،،
و النبي اوصاكم بايه،،
قاله اننا نصبر من بعده
قاله فاصبر حتي تلقاه،،
و خلاص
مطولش عن كده،،
،،،،
بحره غويط معاوية ده
مدرسة الصراحة
تابعونا،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق