الجزء السابع
طيب بعد ما معاوية
قدر يجند
او يَسْتَلحِق زياد،،
و إداله برستيچ جامد جدا،،
و خلاه قرشي النسب
و كمان من الامويين
من نبلاء العرب
و ذوي الدم القُرشي
النقي زي ما وضحنا
حصل حاجتين
الأولي ان زياد فعلا
أضاف لحكم معاوية استقرار كبير
و لو حبينا نقارن
ما فعله زياد لتثبيت حكم الامويين
ممكن نقارنه
بواحد زي ابو مسلم الخراساني
و جهده لتأسيس المملكة العباسية
طبعا الفارق يظل كبير
بين مجهود و إسهام الاتنين
بس دور شخص واحد في تثبيت مملكة،،
هو المقصود في النقطة دي
زياد كان بمثابة نائب الملك لمعاوية
و كان ماسك
الجَمر الحارق في العراق
و مثبت الثور الهائج
المتمرد علي الامويين
طول حياته و خدمته في الدولة
و معاوية مكنش غلطان ابدا
انه يدفع تمن ولاؤه
ب موضوع الاستلحاق ده،،
،،،،
الحاجة التانية الي حصلت
هي غضب شعبي كبير
من الهاشميين بالذات
و القرشيين و الامويين عموما
ازاي الشخص الي اصله وضيع ده
يبقي مقامه من مقامهم ؟؟
الأرستقراطية البدوية عندهم نقحت جامد
أظهرها الامويين في الاعتراض عند معاوية
حتي ان اخو مروان بن الحكم
لما اظهر السخرية من زياد
غضب معاوية بشدة
و لم يقتنع باقل
من الاعتذار العلني لزياد
و اذلال الي اتريق ده
علي رؤوس الأشهاد
بينما أظهرها الهاشميون و شيعتهم
باستنكار ما عمله معاوية
و انه معملش
زي ما النبي عمل في حكم
" للعاهر الحَجَر"
الي قلنا عليه
بينما احنا بيننا
ان عُمر نفسه
نسب اولاد
لآباءهم من الزنا في الجاهلية،،
و حكاية زياد دي
اقرب لحكم عمر في مسألته
من حكم النبي في مسألته،،
بس المعايرة بكون زياد
ابن زنا و "دَعِي"
-يعني ابن حرام و كذاب و بيتلزق في الاشراف-
لم يتوقف عنها الشيعة حتي يومنا هذا،،،
،،،،،
احنا الحقيقة
لو جبنا موضوع اولاد الزنا ده،.
و فتحناه لآخره في العرب
تقريبا لن يسلم بيت قرشي او عربي
من مطاعن و مغامز قليلة الأدب،،
و فيه حاجة مشهورة
عن كون عمرو بن العاص نفسه
"مُستلحَق " بالعاص بن وائل
يعني ابن زنا !!!!!
و كان مُختلف فيه عند ولادته
بين عدة آباء محتملين
منهم ابو سفيان نفسه!!!!!
و القصة بتقول ان ابو سفيان
كان اكتر المتنازعين
شبها بِ الرضيع عمرو
بس كان فيه اعتبارات تانية
خلت النسب يتم لغيره!!!!!؟
و يمكن ده يفسر شوية
ليه عمرو بن العاص
كان من أنصار
و رجال مُعاوِية المخلصين؟؟
و صحيح ان الشيعة شاطرين
في تعرية و تجريس العرب
الي بيعادوهم
و التحاكي بالخلط في أنسابهم
بس الموضوع ده بلاش يتفتح،،،
لانه ممكن يطلع منه مصايب كتيرة
و الناس في الزمن ده
كانوا ليهم ظروف و نظام
غيرنا خالص،،،
حتي ان فيه حجة فقهية و شرعية
علي "المذاهب الأربعة"
بتقول ان الطفل الي يتولد
في فترة ممكن تصل لخمس سنين
بعد وفاة او غياب الزوج عن أم المولود
يتم نسبه للزوج الغائب او الميت
بلا ادني حرج او شك
و يبقين ديني و قَبَلي شديد
انه ابن الزوج الميت او الغائب ده
مع اننا كلنا عارفين دلوقتي
هو مش ممكن يكون
ابن الغائب ده
باي حال من الأحوال
الحكاية دي بقي لو طبقناها
في انساب العرب
هـ نطلع بمصائب سودة
،،،،
و ده المقصود بان الفقه
غير ثابت او أبدي
الي كان ابن شرعي
و يورث و يتجوز زمان
بقي ابن سِفاح
و غير شرعي أيامنا دي
و العكس جائز كذلك ،،
الأجيال القديمة دي كتير فيهم
بيوتهم من زجاج الحقيقة،،،
،،،،،،،
المهم نرجع لزياد
مفيش سنة و لا حاجة
و معاوية مسِكه ولاية البصرة
مكان عبد الله بن عامر بن كُرٓيز،،،
هو قعد علي الكرسي من هنا
و انطلق كالصاروخ
و انتهي به الامر بانه
اصبح حاكما علي الكوفة
بعد وفاة صديقه القديم
المغيرة بن شعبة
و اضاف اليها سجستان و خراسان
فكان ملك المشرق الغير متوج
و لو شلنا مصر من المملكة
هتلاقيه بيحكم
تلات أرباع المناطق المعمورة
في المملكة،،،،
و معاوية قاعد مرتاح في الشام
معقله المكين
بيسقسق حُمُّص الشام
و بيحلّي كُنافة و بقلاوة،،،
و طبعا كانت الأيام دي
انجح ايام الخلافة الأموية في الشرق،،،
حزم و عزم و يد من حديد
و دولة مستقرة و عمران يزداد
و أمن مستقر،،
لدرجة ان "عُمَر بن عبد العزيز"
بعد كده
كان بيقارن بين حزم و شخصية زياد
و بين الحازم الجازم الأكبر عُمر بن الخطاب
كان زياد هو المستبد العادل
الي حكينا عنه،،
و طول عمر العرب
لا يصلح حالهم
الا بالمستبد العادل
الديمقراطية
و التعددية
و الشفافية
في الحكام و الملوك
حاجات لا تستقيم مع طبع العرب
و هي لا تمثل تاريخيا
الا عوارض مؤقتة
كضوء البرق الخاطف
في ليل طويل اسود غطيس
عشان كده كل النجوم اللامعة تقريبا
في تاريخنا الشرقي
هما في الغالب مستبدين عادلين
كيفما تكونوا يُوَل عليكم ،،،
،،،،،،
تولي زياد البصرة بعد عدة ولاة
كانوا مكبرين دماغهم
و ساييبين الناس براحتهم
الي عايز يعمل حاجة يعملها
لان الحقيقة
ان اسهل حاجة في اي وظيفة
انك متعملش حاجة
لأنك كل ما تعمل حاجات كتير
هتغلط في ناس و تعُك كتير
بينما الي قافل مكتبه عليه
هو اكتر المديرين الي بتعَمَر عندنا
مبيعملش مشاكل
و محدش بيفتكره باي حاجة
لا حلوة و لا وحشة
و تلاقي الولاة بالشكل ده
ييجوا واحد ورا التاني
لحد ما الموضوع يخرج عن السيطرة
و تلاقي لازم ييجي واحد يقطع
و يفك الحبال المشبكة في بعضها
علي عَفن دي
حاجة مؤلمة؟
جدا،،،
عاملة زي ما تحاول تسرح شَعر كثيف
و ملزق في بعضه بالطين و القاذورات الجافة
ممكن تموت الي بتفٰكِله شعره من الألم
بس غالبا مفيش حل غير كده
،،،،،
دخل زياد البصرة
و كان عالما بحالها المايل
فخطب في الناس خطبة اسمها
" البتراء"
القاطعة يعني
جاب من الآخر فيها:
قربتم القرابة وبعدتم الدين،
كل امريء منكم
يذب عن سفيهه
صنع من لا يخاف عاقبة ولا يرجو معاداً،
ما أنتم بالحلماء،
وقد اتبعتم السفهاء!
حرام علي الطعام والشراب،
حتى أُسويها بالأرض هدماً وإحراقاً....
إني رأيت آخر هذا الأمر لا يصلح
إلا بما صلح به أوله،
لين في غير ضعف،
وشدة في غير عنف.
وإني أقسم بالله
لآخذن الولي بالمولى،
والمقيم بالظاعن،
والمقبل بالمدبر،
والمطيع بالعاصي،
والصحيح بالسقيم،
حتى يلقى الرجل منكم أخاه
فيقول : "أنج سعد، فقد هلك سعيد."
أو تستقيم قناتكم.
،،،،،،،
أنتوا عالم ضلالية و مخكم واجعكم
و الضلال متفشي فيكم كلكم
و أنا جاي
عشان اهد لكم كل البنيان الباطل ده
و هـ اخد العاطل بالباطل
مش فارق معايا
و مش هقول ده مظلوم و ده برئ
الي يقع في سِكتي
قولوا عليه يا رحمن يا رحيم
و الله لاشيبكم و اوريكم
لحد ما الي بيجري من تحت ايدي
يصرخ و يقول
لباقي الي لسه موقعوش تحتي:
انجُ سعد فقد هَلك سعيد،،
،،،،،
ثم أتم البتراء قائلا:
وإياي ودلج الليل،
فإني لا أوتى بمدلج إلا سفكت دمه،
وإياي ودعوى الجاهلية
فإني لا أجد داعياً بها إلا قطعت لسانه،
ولقد أحدثتم أحداثاً لم تكن،
ولقد أحدثنا لكل ذنب عقوبة،
فمن غرَّق قوماً غرّقناه،
ومن أحرق قوماً أحرقناه
، ومن نقب بيتاً نقبنا عن قلبه،
ومن نبش قبراً دفناه فيه حياً.
وأيم الله إن لي فيكم لصرعى كثيرة،
فليحذر كل منكم أن يكون من صرعاي.
،،،،،،
و إياك ألاقي حد فيكم
ماشي بعد العشا في الشارع
هقطع رقبته علي طول
-حظر تجول يعني-
و إياك حد يصرخ و ينادي قبيلته
يستقوي بيهم علي الناس والشرطة
و يصرخ بدعوي القبلية الجاهلية
هجيب اجله
أنتم عملتم عمايل سودة
محصتلش قبل كده
و أنا كمان هعمل فيكم عمايل
اسود منها و مسمعتوش عنها
الي هيغرق واحد هغرقه
الي يحرق واحد هحرقه
الي هيكسر باب بيت
هكسر ضلوعه
و الي هينبش قبر
هـ دفنه فيه،،،
أنا ناوي لكم علي نية سودة
و الي خائف علي نفسه
يبعد من تحت ايدي
لو خايف علي نفسه،،،
،،،،،،،،،
الكلام ده يا مولانا فين
في البصرة
اول مدينة عربية في العراق
أمتي؟؟
سنة ٤٤ هجري تقريبا
ده عهد التابعين يعني
و فيه صحابة كتير لسه عايشين
و البلاوي تفشت فيهم
لدرجة انهم جالهم
حاكم صارم زي ده
يلمهم من
مصايبهم الكتير الي بيعملوها
دي بس تذكرة
للي فاكرين ان الزمن ده
كان زمن الملائكة
الي ماشية علي الارض
أحب أقولكم
ان الطبع الي بنحكي عنه هنا
هو طبع البدوي الممتنع عن الانقياد
لما يدخل في المدينة و المدنية
بتبقي بزرميط سعادتك
زي مانت شايف كده
،،،،،
لا تهاجموا زيادا
او تترفعوا عن أفعاله
او تسخروا من اصله
فما هو الا خير انعكاس
لما يحيط به من مجتمع
قديم منفلت بدوي
يتحول لمدنية حديثة مشوهة
،،،،،،،
تابعونا،،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق