تمهيد ١
معاوية بن صخر بن حرب بن أمية بن عبد شمس بن عبد مناف بن قصي بن كلاب بن مرة
نبدأ باسمه الشخصي
مُعاوِية
وده معناه أنثي الكلب العاوية
فيه ناس لما يحبوا يتمسخروا من معاوية
يقولوله يا
"كَلْ.ة"
و ازاي الناس تمشي ورا كل.ة بتهوهو،،
طبعا لما تأخذ بالك
ان ابوه اسمه صخر-
ده ابو سُفيان علي فكرة-
و ان اسماء زي
ثعلبة
و ذئب
و هيثم
" نسر"
و جندب
"جرادة"
و جحش
" حمار"
و مي
" قرد"
و هجرس
" ثعلب"
و أرقم
"ثعبان"
كانت موجودة في بيئة عرب الجزيرة بكثرة
و ان تفسير التسميات الي شكلها مُفزع دي
ان العرب كانت بتسمي أولادها اسماء تكون مُخيفة لاعداءهم
في بيئة يسودها الخوف من اي عدو
في اي وقت يُجهز علي حياتك
و يستعبد و يذل اهلك
وجبت العِزوة
و الإكثار من الذكور الأقوياء المُفزعين
و مش بس كده
لا كمان تسميهم اسماء تخوف
و تخلي الي يسمعها يبعد عنك
اما يعرف انك
ابو ثعلبة و الأرقم و جحش و مُعاوية
يعني هو هيتعض و يترفص
و يتاكل من سيرة أولادك بس،،
تسمية الأولاد بأسماء لطيفة
و موسيقية و معاني سامية زي
كمال
جمال
كريم
فهيم
دي حاجة مرتبطة ببيئة مرتاحة
و فيها الحد الأدني من الأمن
و القوت موجودين للغالبية
التريقة علي صفة الكلب بقي
دي حاجة مرتبطة ب.
انت شايف الحيوان ازاي
لو انت بدوي اغلب حياتك مرتبط
بالكلب في حِلك و ترحالك
و هو ونيسك الوحيد
في ساعات الوحدة الصحراوية الكثيرة
و شفت منه مواقف شجاعة
و قضيت معاه وقت لطيف
و يمكن أنقذ حياتك
و نام جنبك في الخلاء
اكتر من اي شئ تاني
و شفت وفاء و حُب منه
مش موجودين وسط بيئتك القاسية دي
فمش صعب خالص تسمي ابنك
باسم الكلب المخيف لعدوك و القريب لقلبك
كونها كانت كلبة بقي مش كلب الي كانت معاك
فبرده مفيش مشكلة
المجتمع بيقبل اسماء رجالة بتاء التأنيث
زُهرة، خزاعة، أسامة ،ثمامة...
بس ده ميمنعش
انه اسم مش متداول كتير في وقته
و دي صفة تَفرد و تميز طبعاً
و مقصودة اكيد،،
،،،،،،
طيب مين عائلته؟
ابوه "صَخر "
و كنيته ابو سفيان
- مع انه مخلفش خالص ابن اسمه سفيان -
و جده
"حرب"
و جد ابوه
"أُمَية "
الي اليه تُنسب كل العائلة الكريمة
بنو أُمَية
أمية ده كان له علم و ثقافة و شياكة كده
فوق المستوي العادي للناس
في زمنه و بيئته
و ده لانه كان له
صلات و تجارة و صداقة بالشام
و كان ليه في ثقافة الشام المتحضرة المستقرة
و كتير من عائلته و أولاده و أحفاده
ورثوا الرقي و التحضر و الشياكة دي
و طبعا الفلوس الكتير
ارستقراطيين يعني
في بيئة صحراوية بدوية بدائية
بس وسط سوق عالمي كبير كسوق مكة
الي تحولت
الي محطة تجارية كبيرة و مهمة
في فترة حياة أمية ده
احتمال يكون له فضل في كده طبعاً
الاسطورة العربية بتبرر هجرته للشام
انه كان اتخانق مع عمه
" هاشِم"
و ده جد الهاشميين
عشان الفلوس و النفوذ
علي التحكم في سوق مكة
من سقاية نبيذ
و وفادة و فندقة للضيوف
و رفادة و إمداد و تموين للحجاج
و وقتها كان هاشم هو كبير القعدة
و كان من مؤسسي التجارة العالمية في مكة
فارس و روما
و يمكن مصر و العراق كمان
و بدأ ده مع اخواته:
المطلب
" ده مش جد الرسول خد بالك متتلخبطش"
و نوفل
-و عبد شمس
و ده ابو أمية-
و كان هاشم ده قائد
و مفكر استراتيجي متنور
و مفاوض ماهر و تاجر ذكي جدا
قدر يضمن الأمن
و يكون تحالف قبلي كويس
يحمي مكة و يأمن الحجاج لكعبتها
و التجار لسوقها
من غير أمن و شبه حكم مستقر
رأس المال عمره ما هيجيلك
زي ما شفتم ان
عبد شمس
(اخو هاشم و ابو امية)
كان مع اخوه
في السفارات مع الاسواق العالمية وقتها
و أسس معاه سوق مكة العالمي
المتطور ده
و كانوا متلازمين جدا
لدرجة انه مشهور
انهم كانوا توأم ملتصق عند الولادة
و ان عشان يفصلوهم
جابوا كاهن او طبيب
- الاتنين واحد في البيئة دي-
قطع الجلد و اللحم الي ملزقهم في بعض
الشاعرية الرومنطيقية بقي
عند الاسطورة التاريخية العربية
ان الدم المهرق
و اللحم المقطوع الي كان بين
هاشم و توأمه عبد شمس
ظل متوارثاً بين أحفادهم
الهاشميين احفاد هاشم
و الامويين احفاد عبد شمس من ابنه أمية
حاجة سحرية و كهنوتية جدا الحقيقة،،،
،،،،،،
نرجع لأُمية الي بيتخانق
مع عمه هاشم علي الميراث
الصراعات في البيوت الثرية
و القبائل القوية
بين ابناء العم و الأخوة من البيت الواحد
تكاد تكون قصة محفوظة
و مكررة عبر التاريخ
جِد بيأسس الملك مع اقاربه الأقوياء
ايام ما كانوا كلهم شحاتين و جعانين
و مفيش فرق بينهم
و القائد زي الي بيغسِل الحِلل
لباسهم و أكلهم قريب من بعضه
و الفروق بسيطة
و غير ملحوظة للغريب
و بعد التأسيس و تمام المُلك
الأولاد و امهاتهم
- و دول كتير غالبا-
بيتخانقوا مين الي يبقي الملك التاني
بس الخناقة الأولي دي غالبا بتعدي علي خير
لان لسه العِز و الفخفخة مزادتش
و الي مش ملك هيبقي مبسوط برده
و الاتباع بينقسموا
في الحرب الأولي دي
فريق فائز و فريق مهزوم
المهزومين يقعدوا علي جنب
يبصوا للفائزين و العز الي بيتمرمغوا فيه
و الي آباءهم حاربوا عشانه
جنب الأب الملك الاول
و يورثوا الحقد ده للأحفاد
الي بييجوا
وسط زيادة مفزعة في الفارق
بين الملك و اقاربه
و بين باقي الناس خارج دائرته
هنا بيبقي حتي
احفاد الفريق الفائز في المعركة الأولي
معركة الآباء
مش شايفين حاجة
من البلهنية و المهلبية الي عايشها
احفاد الملك الاول و من بعده الملك التاني
فبيينضموا لأحفاد الفريق الخاسر
في التباغض و التحاسد
للملك الحالي
و حاشيته الي بيتمتعوا بالعز
بتاع المُلك الي
كلهم جدودهم جابوله بدراعهم
و تكون الحرب المدمرة للمملكة كلها
لان غالبا احفاد الملك الي بيحكموا
بيكونوا بايظين
و تربية جواري و قصور طرية
مش تربية شوارع و حارات ناشفة
،،،
التحاسد و الإحساس بِ الأحقية في العِز
دايماً كان
السبب الرئيسي
في صراعات البيت المالك
الي في الاخر بتجيبه عاليه واطيه،،،،
،،،،
بس الحقيقة في حكايتنا دي
هاشم و أمية ابن اخوه
كانوا حكماء و احتكموا لكاهن
- او طبيب متفرقش في البيئة دي-
و حكم ان أمية
هو الي يسيب البلد عشر سنين
و فعلا نفذ الحكم و راح الشام ،،،
،،،،،،
بغض النظر عن الحقيقة و المجاز
في الحكاية دي
الي زي غيرها
من كل حكايات التاريخ العربي
بِ يختلط فيها الحقيقة بالسريالية
و متقدرش تطلعهم من بعض الا بصعوبة شديدة
بس نستفيد الآتي:
عبد شمس و هاشم و اخواتهم
أسسوا عالمية و استقرار قريش و مكة
عبد شمس و هاشم
كانوا اكتر الأخوة
محبة و ذكاء و قربا لبعضهم
عبد شمس مات الاول
و هاشم كالعادة
لم يعطِ أولاد عبد شمس
ما يظنونه حقهم في الميراث
أمية كان اكتر الأولاد دول ذكاء و قوة
و طلع لعمه هاشم
يقوله" فين فلوسي يااض "
تحاكموا للسلطة الدينية المحلية
الممثلة للآلهة السماوية
او للسلطة القبلية الدنيوية
الممثلة للتحالف الحاكم
و أمية مخدش الي كان عايزه
و راح الشام يبني مُلكه
و فلوسه بنفسه عشان
يعوض الي خسره من ميراث ابوه
و قدر انه يعمل فلوس كويسة
و أتجوز ستات من عائلات متنورة
و أنجب سلالة جميلة
و شيك و متعلمة و متنجرة
هم بنو أمية
و ابن حفيده
يعني بعده كده بييجي ميت سنة او اكتر
هو معاوية بن صخر " ابو سفيان " بن حرب بن أمية بن عبد شمس
كان أنجب السلالة الملكية دي
و أول ملوك العرب بعد الاسلام،،
،،،،
حاجة مُشوقة جدا
مش كده
تابعونا،،،
أزال المؤلف هذا التعليق.
ردحذف