الجُزء ١٦
لا نترك عقيلة العرب
عائشة بنت طلحة
بدون حكاية تانية،،
لما اتجوزت الامير
مُصعب بن الزبير
و راحت معاه العراق،،
سابت قتلي و صرعي كثيرين
حاولوا ينولوا الرضا و مطالوش،،
و كان منهم
الحارث بن خالد المخزومي
و ده أمير و وجيه من قريش،،
و كان مدلها في حبها و عشقها
و بعد ما ضاع النصيب فيها،،
قال شعر منه:
ظَعَن الأمير بأحسن الخلـق
وغْدَوا بِلُبِك مطلع الشـرق
"الامير خد الجميلة
و خد معاها لُبي و عقلي
و راحوا الشرق"
قرشية عبَق العبـير بـهـا
عبق الدهان بجانب الحُـق
" قرشية جميلة
يفوح منها العطر في الهواء
زي حُق دهان المسك"
بيضاء من تَيم كلَفـت بـهـا
هذا الجنون وليس بالعشـق
" جميلة بيضاء من بني تَيم
جننتني و هبلتني من حبها"
،،،،،،
الشعر ده
كانت بتسمعه عائشة
و تنبسط و تتكيف
،،،،،
نخرج من حكايتها
لزوجها التالت و الأخير
بعد الامير مُصعب
و هو الامير
عُمر بن عبيد الله التَيمي
و ابوه يبقي ابن عم أبوها
طلحة ابن عبيد الله،،
ليهم مع بعض حكايات و روايات
البعض منها لا يصح روايته هنا
و ننصح من يريد المعرفة بالبحث فيها،،
بس نكتفي بأننا نقول
انه لما مات عُمر التيمي ده
قعدت تعيط و تنوح عليه
كما لم تبك علي
اي من أزواجها السابقين،،
و في ذلك إشارة تغنيك عن الخبر،،،
،،،،،
بقينا في سنة ٦٧ هجري
كل الأحداث دي
في اقل من تلات سنين
،،،،
نرجع ل مُصعب بن الزبير
بعد ما أباد دولة المختار
و استأصل شأفة رجاله
و خرب حكمه و قطع يده،،،
،،
جاله امر العزل؟؟؟!!
الخليفة عبد الله بن الزبير
لقي الوقت بقي مناسب كده
و قرر يدرب ابنه
حمزة بن عبد الله
علي الولاية و الحكم!!!
تحسباً و تحضيراً
للولاية من بعده يمكن؟؟
و بعت لمصعب
قاله سيب البصرة
و خلي حمزة يحكمها!!؟؟
بس حمزة كان واد هايف
و ملوش علم بالناس و الدنيا
و مقدرش يتعامل كويس
مع أشراف البصرة،،،
فكانت النتيجة
ان الناس في البصرة
بعتوا لابن الزبير
و قالوله خد ابنك ده
و رجع لنا مُصعب،،
ابن الزبير
كان لازم يسمع الكلام
هو مش حاكم قوي،،،
و لا عنده قوة رادعة تحميه
او يقدر يفرض كلامه
علي الرعية بتوعه،،،
لانه من الاول
عامل نفسه بيحكم بالشورى،،،
و دي حاجة
كويسة طبعاً احياناً
و بتألف قلوب الناس،،،
لكن برده
بتشتت الحاكم
و تضعف أمره
لما ميكونش ليه هيبة
و أمر قوي و نافذ،،،
فيصبح كأنه
ملكة إنجلترا كده
رمز و بركة و ختم
مش قائد و قاضي و هيبة،،،
و في مجتمع بدائي
ذكوري غليظ الطبع
زي مجتمع الجزيرة العربية،،،
فقد ثبت بالتجربة
من سلوك ابن الزبير
في تمسكه الشكلي بالشورى،،،
انه آخرته السقوط
و الانهيار التدريجي،،،
بالظبط زي ما انهار نظام
عَلِي بن ابي طالب
و كان أقوي و اكثر حزما
و هيبة من ابن الزبير بمراحل،،،،
لانه برده التزم الشوري
مع العالم الناقصة دي،،،
،،،،
في الحقيقة
لم تنجح الشوري
بشكلها المشهور،،
من إصغاء للكل،،
و مراعاة للكل
و التساهل
و التباسط مع الناس
لدرجة الاجتراء علي الحاكم احيانا!!
الا في الجيل الاول
مع النبي و حتي وقت عُمر،،
في وقت القلة
و العسرة و الشدة
و التلاحم و الزهد،،
إنما مع الكثرة و الفلوس
و التحاسد و الغِني
و الطمع و التنافس،،
ميجيش منها فائدة خالص،،،
،،،،،
حمزة جاله
أمر ابوه يسيب البلد
و يسلمها لعمه مُصعب،،،
فسمع الكلام الحقيقة
إنما كالعادة
اخد فلوس بيت المال
و فضاه في صناديق
و طلع بيها فوق الجمال،،،
مكرراً سيرة حكام
البصرة و الكوفة و اليمن
المعزولين،،
و جاب الي يحميه من الناس
زي ما ابن عباس زمان،،
ما جاب ناس تحميه
و هو خارج بالفلوس قبله
من نفس البلد
من تلاتين سنة قبلها،،،،
و صَلِّ مكة
و خبي الفلوس عند معارفه
و ابوه بعتله و قاله فين الفلوس؟؟
قاله صرفتهم
و راحوا لحال سبيلهم
مفيش فلوس،،
قام غضب عليه
و حبسه شوية
و خرج بعد كده،،،
و خد فلوسه
من الي مخبيهم عنده
و عاش في غِني و بغددة
حتي آخر العمر!!!
،،،،،
ابوه مقطعش إيده
او قتله
او حتي جَلده،،،
شخط فيه شوية
و حبسه عشان يخوفه،،
بس مخدش منه
حق و لا باطل،،
زمن عُمر بن الخطاب
الي كان بيقطع
حتة القماشة اتنين
واحدة ليه و التانية لابنه،،
و يضرب ابنه
لغاية ما يقرب يموت،،
و يشتم الي يقوله
خلي ابنك الامير،،
هو زمن استثنائي
و نادر في تاريخ المسلمين
ندرة المياة في صحراء الربع الخالي،،
،،،،،
المهم ان الامير مُصعب
مسك الحكم من تاني،،
و بقي حاكم العراق القوي
و كانت ليه موهبة تقريب الناس،،
و معرفة أقدار الرجال
و عدم إغضاب كبار القوم ،،
و تأليف قلوب الناس
بتوزيع فلوس كتير عليهم
و إغضاء الطرف
عن أخطاءهم الصغيرة،،
،،،،،
بعد ما شافه
من عِظم قدر المُهلب
و ترجيحه لكفته
في حربه مع المختار
و فلوسه و ثروته المهولة،،
قال يعزله
من ولاية الأهواز و سجستان
و مناطق ايران الغنية بالعز و الخير،،
و يحط مكانه
واحد من اقاربه و أصدقاؤه
القرشيين الفرسان،،
و بكده يبقي الخير ده كله
رايح لقريش و أبطالها،،
مش لواحد اصله مش ثابت
من عرب الأُزد،،
الي هما نفسهم
مش من أشراف العرب ولا حاجة،،
و في نفس الوقت يجيب المُهلب
يمسك ولاية علي الحدود
مع عبد الملك بن مروان،،
و يبقي درعه و سيفه
و في نفس الوقت يحجمه و يلمه،،
المُهلب زعل طبعا
بس التزم الطاعة
و قال في نفسه
ورينا هـ تعملوا ايه يا سيدي،،
،،،
مين الامير بقي الي عينه مكان المُهلب؟؟
عُمر بن عبيد الله التيمي!!!
ايوه الي جبنا سيرته في اول الحلقة
زوج عائشة بنت طلحة
المستقبلي بعد وفاة مُصعب نفسه!!؟؟
الامير عُمر التَيمي ،،
برده أعطي عائشة
لما جه يخطبها بعدين
ييجي مليون درهم هو كمان،،
أصل غنائم و فئ
الغزوات و المعارك
الي خاضها في المنطقة دي
خلته مليونير يا جماعة،،
مع انه لم يساهم في الحروب
بِ معشار ما ساهم بيه
المُهلب بن ابي صُفرة،،
،،،
اتنزح مليارات من المناطق دي
في الحروب الي بنحكي عليها ،،،
و زي مانتوا شايفين و هتشوفوا
Easy come easy go
فلوس متعاصة بالدم
مجابتش غير الدم،،،
،،،،،
التغيير في القادة ده
جاب نتيجة غير جيدة
علي المدي البعيد،،
اولا
عُمر بن عبيد الله
صحيح فارس شجاع
و صقر قوي
و مارد جبار،،
بس هو ملوش معرفة بالمنطقة دي
مش زي المُهلب علي الاقل،،
فكانت الحرب
بينه و بين الازارقة
يوم ليه و يوم ليهم،،
في الوقت
الي كان المُهلب عامل سد منيع،،
و كل كام جولة
يخسر او يتعادل جولة واحدة،،
و ده قلل من
الاستقرار في العراق،،
الي كان حققه المُهلب بمجهوده
و تميزه البدني و الاجتماعي و العقلي،،
و رجعت الفوضى في العراق
و الازارقة بقوا يسيحوا في الارض،،
يمين و شمال و فوق و تحت
حتي انهم وصلوا لقرب الكوفة
مش بس للبصرة،،،
جبهة داخلية مفككة،،،
،،،،،
ثانيا
أثار الغيرة و الحسد بين الناس
لانه جاب الراجل القرشي ده
و مسِكه الجيش و الحتة الطرية،،
بتاعة الفلوس و الغنائم،،
و أهل البصرة و الكوفة
من زمان بيتضايقوا
من تميز القرشيين بالفلوس،،
و الثورة علي عثمان
كانت اساسا ثورة
علي امتيازات قريش الزائدة
و الغني الفاحش فيهم،،،
مش معني انهم محتاجين
أمير او خليفة
من قريش يحكمهم،،
ان القرشيين ياكلوا التورتة كلها يعني،،
و ده أدي لثورات داخلية
و حروب و قتال بين أهل العراق و بعض،،
ثالثا بقي
المُهلب لقي
ان آخرة خدمة مُصعب،،
و تقويته لكفته ضد المختار،
انه اتقلش ب شَلوت لفوق!!
و شالها في نفسه طبعا،
و عشان كده مقدمش
اي مساعدة ل مُصعب،
في حربه مع عبد الملك
و يمكن كمان يكون اتفق
مع عبدالملك ضد مُصعب ،!!!
،،،،
هنحكي شوية تفاصيل
عن الحرب الداخلية
في العراق دي،،،
الي مهدت
للهزيمة النهائية علي يد
الامويين ،،،
تابعونا،،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق