الجزء العاشر
طبعاً عَلِي خد باله
ان الموضوع بيفلت
و الناس بقت جاية تلعب مش تحارب
و شيعته المتحمسين بقوا شايفين
الحكاية بٓوٓخت زيادة،،
في يوم امر ان الجيش كله يستعد
و يصطف للمعركة الحقيقية
و معاوية كان مستني ده يحصل
و عمل زيه،،،،،
و انطلقت المعركة الرهيبة
الي قعدت تلات ايام بلياليهم تقريباً،،،
تأرجحت الكفة بين الفريقين
مرة فريق معاوية كسبان
و مره فريق عَلِي متقدم
و في اثناء المعركة
قُتِلَ عمار بن ياسر،،
و كان مقتله مزعج لفريق معاوية،،
لان المقولة المنسوبة للنبي:
" تقتله الفئة الباغية"
الناس شافوا فيها نبؤة،،،
ان الي هيقتلوه هما
"البُغاة"
يعني الظلمة
يعني الي علي خطأ
يعني الخارجين علي أمر الله
و قيل ان عمرو بن العاص قال:
"الي قتله هو الي طلعه
و هو شيخ في التسعين
يحارب حرب عظيمة زي دي!!!!"
لا يا شيخ؟؟؟
عَيِل هو و غصبوا عليه؟؟؟
،،،،،،
كان من الرعيل الاول
الي ربنا اعزهم بالإسلام
فقد كان عبدا من ابوين من العبيد
فأصبح مُقدماً
علي كثير من السادة في العهد البائد،،،
و كان يري زي ما شفنا،،،،
ان عثمان بيرجع
دولة السادة القُدماء دول
و عارضه معارضة شديدة قاسية
حتي انه ضُرِب من عثمان في حادثة نادرة،،،
كان في من حاصروا بيت عثمان،،،
و من حصبوه في المسجد،،،
و من اغلظوا له القول
و اعتبروه خارجاً علي صحيح الدين،،،
و لم يكن يري اي حَد علي قتلته
او اي عقوبة عليهم
بل و قاتل الي جانبهم،،،
و يمكن اعتباره من المحرضين
و الداعين للنهاية التعسة بتاعة عثمان،،،
بلا اي ندم او وجل،،،
قُتِلَ و هو علي يقين انه علي الحق،،،
و ان من يحاربهم
هم فريق السادة القدامي،،،
الي كان ليه دور مع
رفاقه الأوائل في دحرهم
و إنهاء سلطتهم،،،
كان يعتقد ان هو ده الاسلام،،،
السادة دول دولتهم تنتهي
و تبدأ دولة العدل الإلهية،،،
الي طبعاً
هو فيها من السادة و اصحاب الامر
و له شعر يؤيد ذلك:
نحن ضربناكم على تنزيله *** فاليوم نضربكم على تأويله
ضرباً يزيل الهام عن مقيله *** ويذهل الخليل عن خليله
او يرجع الحق الي سبيله،،،
،،،،،،،
طيب نتناقش ،،،
بالنسبة لموضوع" تقتله الفئة الباغية" ده
أنا شايف ان الحكاية فيها تلبيس الحقيقة
لان كل أدبيات قتال عَلِي و معاوية
تتحدث عن
"قتال الفئة الباغية"
تمثلا بالآية المعروفة
( وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ )
و هنا الفرق بين موقعة الجمل
و موقعة صفين
في الأولي
أهل السُنة و الجماعة
لا يطلقون ابداً علي فريق
" حلف مكة"
الفئة الباغية
مينفعش يقولوا كده علي
الزُبير و طَلحة و السيدة عائِشة
مع انها نفس الحرب القذرة،،
إنما في التانية،،
ممكن تلاقي ناس
تقبل الوصف ده،،،
،،،،،،،
لان الحقيقة هما معندهمش
اي تفسير او تبرير او حل فقهي
للمصيبة دي،،،
مع انهم بيُفْتوك
في حاجات ابسط بكتير زي
"حَمل قِربة الفساء يبطل الوضؤ ولا لأ؟؟"
بمنتهي الثقة و الأدلة الشرعية و العقلية ايه،،،،
إنما دماء و خراب و ضياع أنفس و أموال ؟؟؟؟!!!!!
تلاقيهم يقولولك:
-كل الصحابة عدول
و متجبشي سيرة حد بالغلط،،..
-طيب و بعدين؟؟
-أقفل علي الموضوع ده أحسن ،،،
-طيب مين الفئة الباغية ؟؟؟
في موقعة الجمل؟؟
-نقيق الضفادع
و صرير صراصير الغيط
وسط الصمت التام
،،،،،،
المهم نرجع لموضوع
"الفئة الباغية"
في موقعة
"صفين"
بمقتل عمار
بقي معروف مين الفئة الباغية يعني؟؟؟؟
طيب لو الحكاية كده سهلة
ليه الفقهاء ميقولوش كده و نخلص؟؟
عارف بيقولوا ايه؟
الفئة الباغية هما الجنود الي قتلوه بس؟؟
و ناس تانية بيقولوا ممكن
يكون معاوية و عمرو و فريقهم
هما الفئة الباغية،،
بس لا تثريب عليهم،،
ليهم تأويلهم برده!!!!؟؟؟؟
واضح ان التأويل ده
مفتاح دهب مش اي حد يلعب بيه،،
الفقهاء و من رضوا عنه بس
هما الي يلعبوا بيه،،
طيب سيب معاوية و عمرو علي جنب،،
ليه الزبير و طلحة و عائشة حاربوا عمار
و ماخافوش من الموضوع ده؟؟
،،،،
ليه المسلمين ساعة ما قُتِل عمار
ميخرجوش جماعات
و يقولوا كده عرفنا الحق
و سيب بقي الموضوع يا معاوية؟؟
بيقولك
واحد من الناس مش عارف مين
عرف الحق ساعتها
و قال الان طاب الضِراب،،
و رمي نفسه في الحرب بكل ثقة،،،
نفر واحد ؟؟؟؟
هو الوحيد الي فهم الموضوع؟؟؟
و آلاف مفهمتهش حاجة؟؟؟
و الله لو الموضوع كده بقي
يبقي تشوفوا حد تاني،،،،
تقنعوه بحكاية قدسية
و صحة الأحاديث دي،،،
اذا كان المسلمين الأوائل نفسهم
و فيهم صحابة،،،،
عملوا نفسهم من بنَها
و إشي تأويل
و اصلهامش كده بالظبط يعني
و قعدوا يصفروا و يبصوا الناحية التانية،،
و ده تفسير كلام المفروض
انه بقاله تلاتين سنة بس
و أشخاص حاضرين بذاتهم،،،،
يبقي الي بقالهم اربعتاشر قرن
من بعد كلام النبي،،،،
زي حالاتنا كده
ليهم حق يعيدوا التفكير فيه
و يأولوه كما اوله الصحابة نفسهم،،،
مش كده ولا ايه؟؟؟
،،،،،،
فيه حل تاني طبعاً للموضوع ده،،
رواية
" عمار و الفئة الباغية"
دي مفتعلة و متفصلة
عشان تلبس مع وصف الآية الكريمة
في وصف الفئة الباغية،،،
و ده رأيي الصراحة،،،
ده حل أسهل و أسلم بكتير
من اتهام آلاف المسلمين
بالنفاق و قلة الدين
و تكذيب النبي الكريم،،
عرفتوا بقي ليه المواضيع دي بيتقفل عليها،،،
لا تجادل و لا تناقش يا اخ علي،،،
،،،،،
انتهت الموقعة برفع المصاحف
رفعها جيش معاوية في الحكاية الشهيرة
بناء علي نصيحة الداهية
عمرو بن العاص
و دعوا الناس الي تحكيم كتاب الله
لما كانوا علي وشك الهزيمة،،،
ان صدقنا القصة الشهيرة دي
يبقي عايزين نصدق
قصة رفع المصحف
في موقعة الجمل،،،،
رفعه فريق عَلِي مرة
و فريق "حلف مكة " مرة اخري
و في المرتين قُتِلَ رافع المصحف
المحاربين ساعتها
رفضوا تحكيم كتاب الله!!!!
مش كده؟؟
ايه الي اتغير دلوقتي؟؟؟
الحكاية بتقول
ان ناس كتير في جيش عَلِي
و منهم الأشعث بن قيس الي حكينا عنه،،
مسكوا في عَلِي
و صمموا انهم يوقفوا الحرب،،
و يلجأوا للتحكيم
الامام عَلِي شاف ان دي خدعة
و ان الحق معانا
ليه نلجأ للتحكيم؟؟
بس واضح ان أغلبية جيدة من جيشه
شافت كده،،
و بحكم طبيعة الجيش المتنافرة
زي ما شفنا
حصل خلاف شديد في مركز القيادة
و بطبيعة قيادة الامام عَلِي
زي ما شفنا برده
كان لازم يسمع لكلام الأغلبية،،
مش دي الشوري برده
و مش ده العدل؟؟؟
و بعدين
مش ده حِفظ الأرواح
و الأموال و قوة المسلمين
هما لو فضلوا بمعدل الاقتتال ده،،،
الكسبان هيبقي زيه زي الخسران
متخرشِم و متكسح
و مش شايف حاجة
بس بيرفع أيده بالنصر،،،
و بكده تنتهي الدولة كلها
و تغلبها أعداءها من حولها،،،،
،،،،
فيه نظرية طبعاً
ان الأشعث ده
كان طابور خامس لصالح معاوية،،،
و ساعة ما معاوية بقي بينهزم
إداله الإشارة الي متفقين عليها،،
هما يرفعوا المصاحف
هو يجبر الامام عَلِي
انه يقبل بالتحكيم،،،،
ممكن برده،،
و الأشعث كان من اكتر الناس
الفرحانة بالتحكيم و السلام بين الفريقين،،،
و شاف في كده إبراز لثقله و قدرته علي
الوساطة و حقن الدماء و القيادة،،،،
،،،،،،،
أنا الحقيقة
مش مصدق
حكاية رفع المصاحف،،،
لا في موقعة الجمل
و لا في موقعة صفين
مش ممكن المصاحف تترفع في
" الجمل"
و الناس يقتلوا حاملها!!!!
مسلمين ايه دول يا عم؟؟
ناس رموا كتاب ربنا
في التراب و الدم و الطين؟؟؟
تقول انت عليهم ايه؟؟
و مش ممكن تترفع في
"صفين"
و حد يِقبل
انه يقتل الي شايلينها و رافعينها
دول مستغيثين بكتاب الله يا جدع،،،
تقوم تقتلهم؟؟؟
هو مفيش دين و لا ايه؟؟؟
،،،،،،
التحكيم حصل؟
آه طبعا،،،
بس ان معاوية كان بينهزم؟؟
مش بالعها قوي،،،،
هو لو بينهزم هزيمة قاصمة
و خلاص الجيش بيتقهقر،،،
مفيش وقت
فريق عَلِي يقعدوا يتجادلوا و يختلفوا
و ده يمسك في ده و ده يزعق علي ده
الانكسار بيبقي
بينه و بين الهزيمة و الاندحار
دقائق بسيطة في المعارك دي،،،،،
مش حوارات و مجادلات هنا و هناك،،،
،،،،،،
الرأي عندي،،،
ان الامر طال
و الحرب كادت تُفني الجميع
و معاوية سايب وراه حدود كبيرة
بينه و بين الروم
بدون حراسة ومفتوحة علي البحري ،،،
فلجأ الطرفان للهدنة
و الدبلوماسية فيما عجزت عنه الحرب،،،
عادي جداً
و بتحصل
في كل الحروب المتعادلة القوي،،،
و بالذات لما يكون القادة من العقلاء،،،
الحريصين علي الأرواح ،،
مش مجانين ملاحيس
بينتشوا بالدم
و يرقصوا وسط الخراب،،،،
قَبِل الامام عَلِي التحكيم
للمصلحة العامة
و نزولا علي رأي الأغلبية،،،
فليس هو بمطلق اليد
في إرغام الناس علي الحرب،،،
الجيش مل و زهق
و الناس شايفة الطريق
رايح سكة الي يروح ميرجعش،،،،
و الحقيقة لم يكن أمامه الا قبول الهدنة،،،،،
الي اسمها
"التحكيم"،،،،
أسلوب حكمه
و طبيعة جيشه
و دهاء خصمه
و طول الحرب،،،،،
كلها عوامل تؤدي للنتيجة دي
،،،،،،،،
انتهت الحرب بالتعادل،،،
هدنة و سلام مؤقت
و لجؤ للدبلوماسية فيما يسمي
"بالتحكيم"،،،،،
حكاية تانية" التحكيم " ده،،،،،
تابعونا،،،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق