الجزء١٥
طبعاً الحكاية بتاعة ابن عباس
عاملة مشكلة،،،
معقولة يعني؟؟
حِبر الأمة يا جماعة
يعمل كده؟؟
طيب ننقد القصة
١- ابن عباس مُتفق عليه
من الشيعة و السنة
ملوش أعداء يشنعوا عليه
حتي عَلِي نفسه ملوش
نفس المقام عند السنة
من ناحية الفقه و التفسير
الدافع في الكذب غير موجود،،
٢- كالعادة الدفاع عند أهل السنة
انه الراوي شيعي و كاذب،،
خلصت خلاص،،
مفيش دفاع غير كده،،
و طبعاً ان ابن عباس معملش كده،،
معملش ايه بالظبط؟؟
أخد الفلوس يعني؟؟
طيب ما عُثْمٓانْ
عمل اكتر من كده في الفلوس،،
هل ده يقلل من قيمته؟؟
هو الناس عندهم
" ابيض "
و " اسود" بس،،
فلان صحابي
و له رفقة بالنبي،،
يبقي ميعملش كده،،
بقي ده منطق؟؟
أمال الي حكينا عنه
من مصائب ده
بقالنا شهرين يبقي ايه؟؟
لن تجد رداً،،
بس لو لسه مبانش لكم
ان اغلب الناس
"رمادي"
بعد كل الي حكيناه
و الي سكتنا عنه
يبقي فيه مشكلة ،،
عموما،
انتظروا الباقي من الأحداث،
و أنتوا تعرفوا
ان الحكاية دي زي غيرها،،
ليها
"تأويل"
طيب دفاع الشيعة؟؟
قالوا هو الرواية صحيحة
هو فعلا أخد الفلوس
و أتحامي بأخواله،،
بس الكلام ده حصل
بعد معاوية
ما مسك الخلافة يعني،،
!!!؟؟؟
آه والله ده الرد،،
يعني أخذ مال الصدقة
من الخليفة معاوية حلال ولا ايه؟؟
تقريبا عندهم كده،،
٣- فيه رواية تانية بعد كده
عن عبد الله بن الزبير
بيعاير فيها ابن عباس
و كانوا بيتخانقوا مع بعض ساعتها
بانه أخد من بيت مال المسلمين
و فيه رواية تالتة
عن قيس بن سعد بن عبادة
عن نفس الحكاية دي،،
و الروايتين في زمانين مختلفين،،
فيه رواية قبلهم عن عُمر بن الخطاب
بيتكلم مع ابن عباس
و بيقوله انه كان ناوي
يمسكه ولاية من الولايات
بس خائف انه
" يتأول"
حق ليه في مال المسلمين،،
يعني موضوع حق
" ذوي القُربي"
ده كان فيه خوف منه،،
حتي ان عُمر
قلق منه من جهة ابن عباس،،
٤- بالنسبة للدفاعات التاريخية المنطقية:
عند الشيعة و السنة،،
الحجة ان ابن عباس
كان جنب عَلِي حتي مات
و جنب ابنه الحسن من بعده،،
و مسابش البصرة خالص،،
بل و حارب الي جانب
الحسن ضد معاوية بعدها،،
ده جدل منطقي ممكن النقاش فيه
ولا يثبت او ينفي شيئاً بحسم،،
،،
بص يا سيدي،،
سيرة ابن عباس بجوار عَلِي
منقطعة تقريبا
من بعد موقعة النهروان،
و " زياد بن ابيه"
هو بس الي كان
ظاهر في الصورة
في السنتين الأخيرتين
من حكم عَلِي ،،،
طيب
أمال مين
الي كان جنب الحسن بعد كده؟
الطبري قال
ان عُبيد الله بن عباس هو الي عمل كده،،
و كان في جيش الحسن ضد معاوية،،
مش عبد الله اخوه اطلاقا ،،
و ده ثابت في روايات كتير،،
زي ما شايفين
الدفاع المنطقي عن ابن عباس
حجة متهالكة خالص،،
٥- حكاية البصرة الي هكملها دلوقتي
تثبت ان ابن عباس ساب البصرة
و مرجعش ليها
حتي لما المواضيع ولعت،،
اسمع يا مولانا
حكاية
" فتنة ابن الحضرمي،،"
،،،،
بص يا سيدي
بعد ما ابن عباس ساب البصرة،،
معاوية بعت واحد من قرايبه
اسمه
عمرو بن عبد الله ابن الحضرمي
و هـ نخليه اسمه
"ابن الحضرمي" باقي القصة
بعته البصرة
عشان يدعو فيها الناس
لخلع بيعة عَلِي
دي حاجة متتعملش
الا في غياب و ضياع
اي سلطة للامام عَلِي
علي البصرة طبعا،،
و ده ظرف
ممكن يحصل بعد
الحكاية بتاعة ابن عباس
و ما تركته من فتنة في البلد،،
ابن الحضرمي ده من الصحابة
و يعتبر ابن خالة عُثْمٓانْ
و عمه
" العلاء بن الحضرمي"
واحد من كبار مجاهدي فتح فارس
المهم الراجل وصل البلد
و قعد يدعو لخلع عَلِي
و دم عُثْمٓانْ ،،
مفيش اي سيرة
لابن عباس خالص هنا،،
بيقولك كان عند الامام عَلِي
طيب نشوف،،
مين النائب مكانه؟
ايوه
زياد بن أبيه
الي حكينا عليه،،
زياد احتاس
واضح انه مكانش
تحت أيده جيش او سلاح،،
ابن الحضرمي
احتمي بناس من بنو تميم،،
و دول من الفرع بتوع مُضَر
الي فيهم حب اكتر
لمعاوية و القُرشيين
و الي كانوا لسه محاربين
ابن عباس علي الفلوس
و الي مات منهم ناس كتير
في موقعة الجمل ضد عَلِي
الناس تكاثرت
حوالين ابن الحضرمي ده
و بقوا يبايعوا لمعاوية معاه،،
خبره انتشر و الجواسيس
اتكلموا عليه
قام خاف علي نفسه
و قال لبني تميم
خبوني عندكم
قالوله محدش هيقرب منك
و خبوه في بيت حصين،،
زياد لقي نفسه لوحده
لا جيش
و لا رئيس
- ابن عباس مشي
و مبعتش حتي جواب-
و لا حِمية من أهل البلد تجاهه،،
ده يوريك ازاي فعلة
ابن عباس
ضعضعت البقية الباقية
من نفوذ عَلِي
علي أهل البصرة،،
قام زياد راح أتحامي
في شيوخ من الأُزد
و دول من عرب اليمن
و أقارب الأوس و الخزرج،،
و قالوله تعال عندنا
انت و ما في بيت المال،،
قام استخبي عندهم،،
فضيحة كبيرة و الله
نائب الوالي
بيستخبي و يداري
و يتحامي بالقبائل
زي الي عاملين عَملة،،
المهم انه بعت للامام عَلِي
ألحقني في الورطة دي،،
عَلِي بعت له واحد اسمه
ابن ضُبَيعة من بني تميم
مينفعش تحارب الناس دي
الا بواحد منهم،،
و ابن ضُبيعة
ده من الضواري من
من اصحاب عَلِي
و يقال انه هو الي ضرب الجمل
بتاع السيدة عائشة
يوم موقعة الجمل
و كان اول ما وصل للبصرة
راح قعد يشتم في الناس
يا حارة مفيهاش راجل
الجدع يطلع لي ،،
قام ناس طلعوا له و قتلوه،،
و فيه ناس بتزود
و تقول انه اترمي
عريان في الزبالة،،
و ده كان عقابه
عشان السيدة عائشة
دعت عليه يموت مفضوح
لما فك الهودج
و بص عليها بعد ما قتل الجمل،،
خد بالك ده من رجال الإمام عَلِّي
و مفيش مشكلة انه يموت مفضوح
و الناس تشمت فيه
كانوا كوول جداً
في خناقاتهم الناس دول
،،،،،،
الموضوع هيفلت
زي الي حصل في مصر و لا ايه؟
زياد قال لل
"أُزد"
تعالوا ننتقم له،،
قالوله احنا قلنالك هنحميك
مش هنأتمر بامرك و نحارب اعداءك،،
احنا مش قد بنو تميم،،
انت تستخبي و تداري و انت ساكت،،
هتلبسنا في الحيطة معاك و لا ايه؟؟
مش كفاية مداريين عليك؟؟
قام استنجد ب عَلِي تاني
بعت له واحد تاني
المرة دي بقي
اختار واحد تاني
من بني تميم
صنديد أشم
من أسود الفلا
اسمه
"جارِية ابن قُدامة"،،
و ده كان تقريبا
آخر قائد قوي عند عَلِي
كان من الصحابة
و له صُحبة و رواية حديث
و يقرب
" للأحنف بن قيس التميمي"
الصحابي و المجاهد الكبير
و يقال انه عمه
و جارِية ده كان
كان عنده بأس و جلد
و حنكة و خبث
و أيده جامدة و طويلة
و ممكن يغدر عند اللزوم،،
بس رغم جهاده مع عَلِي
و رغم ملاحمه الحربية
مقدرش في النهاية
يغير ميزان القوي
الي كان مال خلاص،،
قدر يغلب الناس
الي بتحمي ابن الحضرمي
لأنهم قبيلته بنو تميم
و يقدر يفكك عصبيتهم،،
المهم ان ابن الحضرمي
استخبي مع ناس من أنصاره
في بيت كالقلعة،،
"جارية "
أنذرهم بالخروج،،
و لما مطلعوش،،
راح مولع فيهم كلهم بالنار ،،،
و الحكاية كلها
بقت مصدر للفخر و الشعر
و جلسات السمر
من" الأُزد"
"علي"
بنو تميم،،
لأنهم حموا الراجل
الي استنجد بيهم
و هو زياد،،
بينما فشل بنو تميم
في حماية ولِيهم
و هو ابن الحضرمي،،،
و انضمت الواقعة دي
لوقائع شعر
الفخر القَبَلي المتعددة،
حتي ان فيه
قصيدة منسوبة
للامام عَلِّي
في مدح
"الاُزد"
،،،،
فيه حكاية تانية
ان جارية
أتمكن من ابن الحضرمي
و صلبه و حرقه،،
المهم ان عَلِي
لم يستنكر الي عمله جارية ده
و يمكن اثني عليه،،
،،،،،
اعتقد ان الحكاية دي
هي مصدر الرواية الشهيرة
ان عَلِي
أحرق ناس كانوا بيعبدوه
او بيعبدوا الأصنام
او بيقولوا عليه
" انت الله"،،
و هي حكاية في الطراوة
لانه بيقولك
دول قوم من الزنادقة
مين و فين و ازاي و عشان ايه؟؟
و بأي حُكم،،
مفيش الا إجابات تائهة ،،
دي حكايات ترفضها لضعف بنيانها
و ان كانت في البخاري
و منسوبة لعِكرمة اياه
عن عبد الله بن عباس
في البخاري
انه ابن عباس
قال ان عَلِي غلط لانه
" لا يحرق بالنار الا خالقها"
قال يعني ابن عباس
الي عاصر الرسول سنتين تلاتة
اغلبهم كان مش في المدينة اصلاً
و كان طفل وقت فتح مكة
بيعدل علي عَلِي
الي كان ملازم الرسول و صهره ،،،
،،،،،،
،،
فين بقي الوالي ابن عباس؟؟
سمعتني جبت سيرته خالص؟؟
طول الحكاية المليئة
بالأحداث الدرامية دي،،،
مش يظهر طيب؟
مش يرجع الولاية بتاعته؟
مش الامام علي ياخد رأيه؟
مش يتألق كعادته كده،
و يحاول يعظ الناس
و يخليهم يرجعوا للحق،
زي ما تألق قبل كده مع الخوارج ،،
و قدر يجمع كتير منهم
تاني تحت الامام عَلِي ؟
لا اجابة عند اي أحد،،
،،،
من الآخر،،
نفي الحكاية فقط لان
ابن عباس ميعملش كده،،
هي حجة واهية و خايبة،،
اذا كان اكبر منه
و عمل اكتر من كده،،
اما النفي بحجة
التشكيك في الرواة ،،
فقلنا ان دي حاجة
تابعة للميل السياسي،،
لان الراوي لو من الناس التانيين؟؟
يبقي كلامه بايظ،،
و شخصياً
لا آخذ بها الحقيقة،،
لآني لقيتها بتضيع
كتير من الحقائق الخفية
بين السطور،،
اما ما عدا ذلك فليس
اكتر من جدال تاريخي
ليس بقاطع لأي طرف،،
المهم ان زي مانتوا شايفين
البصرة بقت ملخلخة لدرجة
ان نائب الوالي
بيتحامي في قبيلة
و ينقل معاه بيت المال،،
،،،،،،،
،،،،،
نكمل أزمة الأمصار :
اليمن،،
فيه صحابي قُرشي
من أرباب السيف و الحرب،،
و من كبار فاتحي مصر
مع عمرو بن العاص،،
و كان من العثمانيين
الي كانوا في "خِربتها"
و رفضوا بيعة عَلِّي
اسمه
"بٰسُر بن أرطأة"
كان من أنصار معاوية،،
و ممن رأوا في مقتلة عُثْمٓانْ
ثأرا لا ينمحي،،
معاوية لقي ان الدولة بتتلخلخ
تحت إيد عَلِي،،
قام بعت بُسر ده و قاله
روح دوخ الناس
و لو لقيت أنصار عَلِي او
اي حد شايف ان عَلِي خليفة
اعمل فيه و سَوي،،
و خُد الَبيعة ليا بداله
في المدينة المنورة،،
بُسر ده علي فكرة راوي للحديث
و من بعض كلامه
الفقهاء بيعملوا احكام و يسموها
" الدين"
زيه زي كل الناس الي حكينا
و بنحكي عنهم دول،،،
طلع علي المدينة الي كان فيها
ابو أيوب الأنصاري الصحابي الكبير
والي من قِبٓل عَلِي
دخل بجيشه،،
محدش قدر يقف قدامه!!
و ابو أيوب استخبي و هرب،،
طلع بُسر علي المنبر
و قعد يهدد في الناس
و يقولهم انهم
قتلوا الخليفة عُثْمٓانْ
و انه لولا امر معاوية كان قتلهم؟؟؟
و انه معاوية بينادي بنفسه خليفة،،
و بعته ياخد البيعة ليه،،
الناس اقبلوا يبايعونه
واحد ورا التاني!!!!
و هو اشترط ان اتنين من كبار القوم
ابو أيوب
و جابر بن عبد الله،
و دول اتنين من كبار الباقين
من صحابة الرسول
و لهم رواية و عِلْم و فقه لا يقارن
الا بعلم ابن عباس مثلا
ييجوا و يبايعوا،،،
و فعلا حَصل
و حتي أم سَلَمة أرملة النبي
عملت كده
و أوصت ابنها و جوز بنتها يعملوا كده،،
قصة غريبة جداً
بس محدش بيقدر
يقول فيها اي شئ
الا انكار الرواة كالعادة ،،
هو مش فيه عهد
يا جماعة و بيعة لعَلِي؟
هو مش عهدهم لابي بكر
خلاهم يكملوا معاه
مع ان خلافته كانت
مش متوقعة و ملهاش شعبية حتي،،
و مع عُمر من بعده
مع انهم مانتخبوهوش
بس تسليمهم لبيعة ابي بكر
خلاهم يكملوا العهد مع عُمر،،
مش هي دي البيعة المُلزمة،،؟؟
طيب،
كلام رجالة علي الأقل يا عم،،
سيبك من بيعة الامام و قداستها،،
هو الدنيا حصل فيها ايه؟؟
واضح ان الناس
كانت اتهدت من كثرة الدماء
و بقوا مش متأكدين قوي ان عَلِي
له حق في الخلافة،،
بالذات بعد الدماء الكتير الي سالت،،
او شافوا ان معاوية أشد قوة
و الُملك مع القوة،،
او شافوا ان عَلِي
لما سابهم و راح الكوفة
بطلت بيعته عندهم؟؟
او خافوا و خلاص
و آثروا السلامة
مع الوحش الهائج
الي نط عليهم ده،،،
او ناس كتير من محاربيهم
خارجين مع عَلِّي في حروبه،،
آه يا زمن،،
رجال المدينة و فرسانها
الي هزموا قريش و الأحزاب
و اجلوا اليهود من قلاعهم ،،
الي هزموا حُنين
في ساعة العُسرة،،
الي دوخوا المرتدين و قبائل العرب
المُتنكرة لحكم ابي بكر،،
بقي جيش صغير
بيمشي كلامه عليهم!!!
و شيوخهم الكبار
واضح ان كل الوهج الي كان بيتجلي
علي فرسانهم
انكسر و تلاشي
بعد ما شافوا
الفتنة الفظيعة الي حصلت دي،،،،
عَلِي كان الحقيقة
مش ملاحق علي حاجة أيامها،،
خوارج و مرتدين
و خونة و ضعف داخلي فظيع،،
حاول يخطب في الناس في الكوفة
و لا حياة لمن تنادي
نَفَض يا عم ،،،
،،
،،،،
أخد بُسر البيعة لمعاوية،،
و طلع علي اليمن
ناوي ياخد البيعة هناك كمان،،
و في طريقه يسأل الناس:
أنتوا ايه رأيكم في عَلِي
الي يقوله انه الخليفة،،
يقوم يطيح فيه هو و أهله
و يستبيح دماءه و ماله و نساءه،،
الهَول في الطريق لكم،،
كأنه يسأل الناس
عن رأيهم في الاسلام
فان انكروه و جحدوه،،
استباح دماءهم و مالهم
اعتبرهم مرتدين يعني،،،
تأويل برده ،،
مش صحابي
و راوي للحديث
و فاتح من الفاتحين للإسلام؟؟
خلاص
يبقي معاه المفتاح الذهبي
الي قلنا عليه،،،
المهم وصل لليمن،،
والي اليمن
عبيد الله بن العباس
هرب!!!
اي والله،،
ايه يا عم ده؟؟
هو مش علي حق
و أعداؤه علي باطل؟؟
بيجري ليه ؟؟
بص فوق للي حصل مع أهل المدينة
و انت تعرف ليه،،
العمر مش بعزقة ،،
واضح كمان انه هرب
في صربعة و لهوجة،،
و ساب مراته
و ولَديه عند واحد أعرابي أمانة ؟؟
كانت بتحصل عادي،،
بُسر بقي
اما عرف ان عبيد الله ساب ولاده،،
راح اخدهم و قتل الراجل الي بيحميهم،،
و قتل الطفلين أدام أمهم،،
الي اتهبلت و جالها لوثة،،
،،
الست معذورة،
لما اتجوزت
ابن عم النبي
والي اليمن
و خلفت الطفلين الجميلين دول
مكنش في أسوأ كوابيسها
يحصلها الي حصل ده،،،
،،
كان في الوقت ده ،،
عَلِي بعت جيش صغير
بقيادة القائد القوي بتاعه
جارية بن قُدامة
بعته لليمن
للمعونة و الغوث،،
بس الجيش وصل
بعد كل حاجة ما خربت،،
قام "جارية" الحقيقة
مسك أنصار معاوية و عثمان
و أعمل فيهم السيف هو كمان،،
و لم يستبق فيهم ضعيفا،
و رجع البيعة و الدعاء
للخليفة عَلِي،،
و الله ما قصرت يا "جارية"
و بُسر رجع لمعاوية في الشام،،
معاوية خده في حضنه،،
و قاله انت عملت الي عملته بأمر الله!!!؟؟؟
صحابة و عندهم تأويل يا عم،،
لا تجادل و لا تناقش يا أخ عَلِي،،،
المصائب وقفت عند كده؟؟
عييب
لسه كتير،،
تابعونا،،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق