الجزء ١٥
وقفنا عند أهل الكوفة
و ثورتهم علي واليهم
سعيد بن العاص و خلعه
و ذلك بقيادة الاشتر النخعي
و طلبهم لتولية اثنين
من أهل اليمن عليهم
ابو موسي الأشعري و حذيفة بن اليمان
و رأينا استجابة الخليفة عثمان لطلبهم
،،،...
طيب و ايه يعني
عادي يعني
ما عمر بن الخطاب
كانوا أهل البلاد
بيطلبوا منه عزل احد الولاة فيوافق
و عثمان نفسه
عمل كده
مع سعد بن ابي وقاص في الكوفة
مفيش مشكلة
،،،،،،
طبعا لا
مشكلة كبيرة حصلت
الناس دول
خلعوا عصا الطاعة اصلاً
و ثاروا علي واليهم
و خليفتهم ثورة مسلحة بس سلمية
و الخليفة أقرهم علي كده
فاضل ايه من الحكم
للخليفة علي البلد دي؟
و ازاي هيعزل في يوم ما
الوالي الجديد "ابو موسي "
ده اذا كان مش هو الي عينه ؟
نقدر نسمي الي حصل ده
خروج الكوفة علي طاعة الخليفة
و استقلال أهلها بأمرهم .
بالذات ان الخطاب
الي وجهوه للخليفة
كان خطاب غضب و تذمر
و أشبه بالأمر منه بالطلب،،
،،،،،
و دي بتبقي السابقة
الي بتوضح هشاشة وضع الحاكم
و ضعف موقفه..
فاكرين حسني مبارك
و هو بيقيل الوزارة و يعين عمر سليمان؟
و الناس في التحرير
مش عاجبهم و بتخبط في الارض..
هو كان فاقد للحكم
و السلطة ساعتها
مهما كان رسميا في الكرسي لسه،،
،،،،،
خلاص بقي
الأمصار التانية اتعتدِت منهم
و بطريقة مشابهة بعد كده
تم عزل و خلع عبد الله بن ابي السرح
لما خرج للقاء الخليفة عثمان،،
أنتوا فاكرين ازاي" المُحمدان"
كانوا مولعين
مصر ضد ابن ابي السرح
و هو مكانش قادر يعمل حاجة ضدهم،،
فيه حكاية ان عثمان بن عفان
شاف ان ربيبه
محمد ابن ابي حذيفة
زعلان عشان
لم ينله إمارة او رئاسة
قام بعتله فلوس و خيول
فما كان من محمد
الا انه جاب الحاجات دي
في الجامع و قعد يزعق قدام الناس
عثمان بييديني رشوة عشان اسكت
بس أنا مش هاسكت،،
بصرف النظر عن صدق الرواية
بس معناها صحيح
،،،،،
محمد فعلا كان دماغه بقي مشحون
ضد عثمان بطريقة توحي
انه كل حاجة يعملها غلط
و بقي بيعدي الناس حواليه بالتفكير ده،،
المهم انه بمجرد خروج ابن ابي السرح
أخد محمد بن الي حُذيفة اتباعه
و هجموا علي دار الإمارة و السلاح
و أعلن خلع ابن ابي السرح
و بقي هو الحاكم الحقيقي لمصر ،،
و ده حصل بدون رد فعل ضده
لأننا وضحنا انه كان فعلا
سمم الجو ضد ابن ابي السرح
و ضد عثمان
و بكده خرجت مصر من حكم عثمان
،،،،،،،،
نيجي لثالث الأقطار الكبيرة:
البصرة
الحقيقة ان البصرة
كانت في اغلبها عرب من أهل الحجاز
و دول في كثير منهم،،
كانوا مش مضايقين من خلافة عثمان
و مش شايفينه
عمل حاجات فظيعة قوي يعني،،
و كان لكثير منهم
قرابات و معاملات مع قريش
و شايفين ان قريش فعلا
ليها فضل و رئاسة،،
مش زي اليمنيين
الي كانوا غالبية في الكوفة و مصر،،
و مش شايفين
اي فضل او قيادة او " حٓصانٓة"،،
تمنع المساءلة و التصويب و لو بالشدة
كان والي عثمان عليهم
عبد الله بن عامر بن كريز،،
ابن خال عثمان
و ابوه ابن عمة الرسول،،
تقريبا نفس قطعية الوليد و سعيد كده
شباب الامويين
المتنجرين الشيك الشجعان الوسيمين
قيادة جيوش تلاقي
إدارة و عمارة تلاقي
الإمارة تليق بهم الحقيقة
بس نفس مشكلتهم
الإسراف في الفلوس
و أصل عائلاتهم
من الطلقاء و أعداء الرسالة في مهدها
و كونهم من قريش
الي بدأ العرب
يتململون من كثرة تحكمها في الامر
طبعا انت لا تري
دي مبررات قوية للثورة علي والي او حاكم
مدام منزهنا و مظبطنا
خلاص مفيش مشكلة
،،،
بس زي ما شفنا
كانت الناس لسه
بتحلق في خيالات المدينة الفاضلة
و المثال الصعب الي عمر بن الخطاب تركه
من زهد و شظف
و بعد عن مواطن الشبهات
كان لسه مأثر في عقول الكثيرين
بس ازاي هما كانوا عايزين
زهد عمر و لين عيش عثمان
في نفس الوقت؟
متفهش الحقيقة
بس التفكير المتناقض
ده موجود
في عقول الكثير من الناس
يريدون الأفضل من كل شئ معا
و يتجنبون الأسوأ من نفس الأشياء معا
مع ان الحاجة بتيجي يحلوها و مُرها
بس الناس بتنسي
،،،،
المهم ان عبد الله ده
لم تقم ضده مشاكل كبيرة في البصرة
و كان اغلب أهلها مطواعين له
بس ده لم يمنع
الحركة الدائرة الثائرة
علي عثمان من الوصول للبلد
هي بس موصلتهاش
للحد الي يخليها
تتغلب علي الوالي بسهولة
زي ما حصل في مصر و الكوفة،،
مكنش فيه قبول مجتمعي عام
للتغيير الجديد ده
وسط جموع البصريين
،،،،،،
قبل ما نوصل للقطر الأهم
الي جرت وسطه
قمة الأحداث الدامية
و هو المدينة المنورة
عاصمة الخلافة
لازم نعلق كام تعليق
علي شخصية مذكورة في تواريخ كتير
عبد الله بن سبأ
الملقب بابن السوداء
قيل من صنعاء في اليمن
قيل من الحيرة بجوار الكوفة
قيل اصله يهودي و اسلم
قيل كان مبتدع التشيع و الباطل
و وصل حد تنزيه
و عصمة بل و نبوة الامام علي
و الأهم انه هو من نشر
الدعاوى الكاذبة ضد عثمان
و جعل الارض تنتفض ضده
و الثوار في كل قطر يدمدمون
مش بس كده
ده كان له اتباع
في مصر و البصرة و الكوفة،،
و كمان هو
الي ضلل الصحابة الكبار
زي ابي ذر الغفاري
و عمار بن ياسر
و عبد الله بن مسعود
و جعلهم من خصوم عثمان الصريحين
و نشر الأكاذيب وسط الصحابة الاخرين
فجعلها فتنة منكرة
و جيش الجيوش
و أمن الكتائب
الي حاصرت عثمان الحصار الأخير
،،،،،،،
هو باختصار الشيطان مجسداً
فاكرين فيلم فجر الاسلام
الكفار مش عارفين
يعملوا ايه ضد محمد
يقوم واحد لونه احمر
و عينيه حمرا
و هدومه زي الدم
يقعد يوشوشهم في ودنهم
انهم يجمعوا
من كل قبيلة شاب و يقتلوا الرسول،،
،،،،،
هو ده عبد الله بن سبأ
بس اما كان لسه مُحرض فتن صغير
شغال مع ٓعشٓر كفار من قريش
بس اما كِبِر
بقي شغال مع كام الف واحد
من المسلمين و الصحابة
بيلزقهم في بعض زي الفراخ الدايخة
هو حجة و تفصيلة
اختلقها الناس
الي جالهم صدمة نفسية
و إنكار عقلي لكل أسباب الثورة
الي وضحناها دي
فعملوا شيطان في صورة إنسان
و ألقوا عليه كل أسباب البلايا
ليخرج الجميع من كل هذه المصائب
بلا اي اخطاء او عيوب،،
بس هو الشيطان شاطر
،،،،،،
الشيطان شاطر
مين الي بتسمعه بيقول كده،،
دايما واحد عمل مصيبة كبيرة
و مش عارف يبررها بايه
يقوم يقول الكلمة دي،،
و كل حاجة اتحلت خلاص،،
بس كل الي بيسمع الكلمة دي
عارف كويس انها حِجة خايبة
و ان فيه حاجات كتير
الشيطان بيحاول يعملها
و الانسان العاقل يمتنع عن القيام بها،،
،،،،،،
هي برده حجة
بتقلل من قيمة الصحابة،،
الي اخترعوا الشخصية دي
مكانوش قادرين يتخيلوا
ان الصحابة يتخانقوا
و يتعاركوا بالشدة دي،،
فكان الأفضل انهم يخلوهم
بهاليل بسطاء العقل
يضحك علي عقولهم
يمني يهودي اسود من الحيرة،،
لا نعرف له أصل و لا فصل،،
مين الراجل ده؟
مين جده و مين قبيلته؟؟
عاش فين و أتربي فين؟؟؟
كان بيعمل ايه وقت البعثة؟؟؟
و وقت الهجرة
و اسلم ازاي؟؟؟
و كان فين وقت وفاة الرسول؟؟؟
و وقت حروب الردة؟؟؟
و وقت الفتوحات؟؟؟
و وقت توزيع السبايا و المجوهرات؟؟؟
و وقت الحج؟؟؟
و وقت قتل عمر؟؟؟
و وقت بيعة عثمان؟؟؟
مفيش اي حاجة
فراااغ ازلي....
ظهر فجأة ساعة الفتنة
فتم له ما أراد في سنين قليلة...
مش بقولكم شيطان متجسد
،،،،،ً
يرفض المتنطعين
كل قصص التاريخ
بحجة عدم معقوليتها او منطقيتها
ثم تراهم يقبلون بهذا" السبئي "
لا لشئ سوي إراحة عقولهم المرهقة
من كثرة المنطقية..
انها العقلانية الانتقائية
الي بنكرهه نفكر فيه بفتاكة،،
و نقعد نحلل و ندور و نرفض
و الي علي مزاجنا يبقي فلة و تمام
بدون اي تشغيل للدماغ..
،،،،،
طيب هو ايه
هو خليط من إلقاء اللوم
علي أهل اليمن و الحيرة" الكوفة يعني"
الي كانوا السبب في اغلب المشاكل
و تمثُل لشخصية
قوية محورية حقيقية،،
واحد زي الاشتر النخعي
الي كان فعلا ليه خُطبة و شعر
و لسان مفوه و إقناع لدي المسلمين..
مع وجود أمثلة
لدعاة سريين انتشروا
في اوقات متأخرة للرضا من آل محمد..
زي ما شفنا في دعوة العباسيين مثلا..
كل الشخصيات دي
تم إسقاطهم علي الشخصية الخيالية دي،،
و ألفاظ زي ابن السوداء
هي تحقيرية عنصرية طبعاً
و رمزية للسواد الي حصل..
و حكاية انه يهودي
هي برده لإثارة الكراهية،،
و تبرير لقوة علم الرجل بالدين،،
لدرجة خلته يضحك
علي الصحابة الكبار..
ده من خدع اليهود و مكرهم
و استغلالهم لكتبهم و أساطيرهم
في تضليل العدول من الصحابة!!!
مش هيضحك عليهم واحد جاهل يعني؟؟!!
حُط كل ده في خلاط
يطلع لك الشخصية
الشوهاء الأسطورية دي،،
الي غيرت مجري التاريخ
و رمانا في مصائب متوالية
لا تنتهي من ساعتها
،،،،،،،،
المهم اننا قربنا من اللحظة الفاصلة
الحصار و الاغتيال
و إلي طبعاً
زي ما قلنا
تم في المدينة المنورة
تابعونا
،،،،،،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق