الجزء العاشر
"فقام عتبة بن ربيعة إلى أصحابه،
فقال بعضهم لبعض:
نحلف بالله لقد جاءكم أبو الوليد
بغير الوجه الذي ذهب به.
فلما جلس إليهم
قالوا: ما وراءك يا أبا الوليد؟
قال: ورائي أني سمعت قولًا
والله ما سمعت مثله قط!
والله ما هو بالشعر ولا بالسحر،
ولا بالكهانة،
يا معشر قريش،
أطيعوني واجعلوها بي،
وخلوا بين هذا الرجل
وبين ما هو فيه فاعتزلوه،
فوالله ليكونن لقوله
الذي سمعت منه نبأ عظيم،
فإن تصبه العرب فقد كفيتموه بغيركم،
وإن يظهر على العرب فملكُهُ مُلككم،
وعزُّهُ عزُّكم، وكنتم أسعدَ الناس به،
قالوا: سَحَرَكَ –والله-
يا أبا الوليدِ بلسانه!
قال: هذا رأيي فيه، فاصنعُوا ما بدا لكم."
سيرة ابن هشام
،،،،،،
وقفنا عند ولاة عثمان من أقاربه
و الي كانوا من اهم أسباب الثورة عليه
هنا بقي هنجيب الناحية التانية
هنقول علي رؤوس الثورة ضد عثمان
محمد بن ابي حذيفة
محمد ابن ابي بكر
مالك بن الحارث" الأشتر" النخعي
عمرو بن الحمق الخزاعي
عبد الرحمن بن عديس البلوي
أسلم بن بجرة الأنصاري
دول من اهم المشاهير
و الصحابة الي مرتبطين
بأحداث دموية مباشرة ساعة مقتل عثمان
تعالوا نعرفهم شوية،،
،،،،،
محمد بن ابي حذيفة بن عتبة بن ربيعة
قصته غريبة جدا،،
،،،،
ابوه هو الصحابي الشهير الكبير
ابو حذيفة بن عتبة
دايما بيجيبو شخصيته في الافلام
بتاعة فجر الاسلام،،
و هو من المسلمين الأوائل
المجاهدين مع الرسول,,,
جاهد ضد ابوه شخصيا
عتبة بن ربيعة المذكور فوق ده
و الي كان
من أئمة قريش
و الي قاتل المسلمين في بدر
و قُتِلَ مع ابنه الوليد ،،
طبعا ده معناه ان هند
زوجة ابي سفيان تبقي اخته
و ابن اخته هو معاوية
بس هو و ابنه محمد من بعده
من الفرع المؤمن "أصلي" في الأمويين
مش من فرع "الطلقاء"
و ساعة ما قُتِل في بدر
ابو حُذيفة أتضايق لما
شاف ابوه الحكيم العاقل مات علي الكفر،،
ابو حُذيفة كان من كبار المهاجرين
هاجر للحبشة اولا و بعدها هاجر المدينة
و استشهد في حروب الرِدة القاسية
ضد بنو حنيفة اتباع مسيلمة،،
و كان له عبد فارسي متنور كده
و قريب من سنه
اسمه سالم
و كانا صديقين حميمين
و من رقة مشاعره
أعتقه و اتخذه ولدا
اتبناه يعني
"سالم بن ابي حذيفة"
و لما اتحٓرٓم التبني
بقي اسمه
"سالم مولي ابي حُذيفة"
واضح ان سالم ده كان فارسي مثقف
و عقله منور وسط ظلام
الجهل في مكة ايامها
و لمع وسط الصحابة الاوائل
حتي ان فيه قول منسوب
لعُمر بن الخطاب بعد طعنه
انه كان ممكن
يستخلف ابو عبيدة بن الجراح
او سالم مولي ابي حُذيفة
لو كان أيهما عايش وقتها
سالم استشهد جنب ابو حُذيفة
في نفس المعركة
يداً بيد
في مشهد مبكي و مثير للدموع
و سالم ده الي مشهورة حكايته
في مسالة رضاع الكبير
لان زوجة ابوحذيفة و أم ابنه محمد
لقت جوزها بقي بيتضايق
من دخول سالم البيت عادي
كأنه لسه ابنهم
من بعد تحريم التبني
فالنبي أفتاها انها ترضعه
و بكده يبقي كأنه ابنها بالرضاع
طبعا الموضوع كان ذكاء من النبي
لانه سالم نفسيا
ابنهم هما الاتنين فعلا
و مفيش حاجة هتغير ده
فكانت حكاية الرضاعة
- كده و كده مش بجد- دي
مجرد غطاء امام الناس
للعلاقة الاسرية القائمة فعلا
و ارضاء لابي حُذيفة
من التشتت الي بيحسه
من كون سالم ابنهم في الواقع
بس مش علي الورق
لان مفيش تسمية واضحة
للعلاقة بينه و بين زوجة ابي حُذيفة
سهلة بنت سهيل
فكان الحل الي دمه خفيف ده
لارضاء كافة الأطراف
و إعطاء صيغة مقبولة عرفيا
للعلاقة الاسرية الراقية دي
في المجتمع البدوي
الغيور و الذكوري بشده ده
طبعا لان الموضوع ده
زي كل السنة و السيرة النبوية كده،،،
مرتبط ارتباط مباشر و قوي
بزمنه و مكانه و أشخاصه و مجتمعه،،
فالحكاية تتفهم كده بالراحة،،
انما لان المسلمين منذ الجيل الاول،،
بياخدوا الي يناسبهم انه ثابت و أبدي،،،
و الي مش مناسبهم يبقي مؤقت و مشروط،،
فالناس اتلخبطت من بعدهم
و تم تكييف قواعد الفقه علي هذا الاختلاف
مين و فين و ازاي و ليه؟؟؟
و كيفية الرضاعة؟؟
و تعريف الرضاعة؟؟
و المتشابه من الرضاعة؟؟
و من فعله من الصحابة و من لم يفعله؟؟؟
،،،،،،،،
فيه حاجات كتير من المثال ده
بتفرقع في وشنا
في عصرنا الحديث بين وقت والتاني
و لا تؤدي الا الي
تطرف متزايد في الدفاع عن قضايا خاسرة
او بيع القضايا كلها من بابها و ببلاش
،،،،
بعدت انا عن الموضوع الاصلي؟؟
ابدا
كل ما كنت اقري حاجة
في موضوع الفتنة الكبري ده
ألاقي الموقفين دول
دفاع مستميت عن مواقف مخزية
او هجوم ضاري علي نفس المواقف
،،،،
المهم ان محمد بن ابي حُذيفة
هو ابن الصحابي الجليل ده
و اخوه "بالتبني" او "بالموالاة"
هو الصحابي الأجل ده
بس هو كان طفل في الثالثة تقريبا
لما ابوه و اخوه" بالتبني" ماتوا
مين الي خده و رباه؟؟؟
عثمان بن عفان
الصحابي ذو القلب الكبير
الي ماسابش اي طفل يتيم
من قرايبه او ابناء المسلمين
الا اما يبادر لرعايته و الإنفاق عليه من وسع،،
يكبر الولد محمد ده و يبقي شاب وسيم كده
و يلاقي ابوه- بالحضانة و التربية-
عثمان بقي خليفة
و بيوزع الإمارات علي الشباب
الي من سنه كده
زي ما ذكرنا من قبل
فيطلب الإمارة
بس عثمان شايف انه مينفعش
و قاله لأ
خليك وسطنا بلاش بهدلة
الولد واضح انه قلٓب
لكراهية شديدة ضد عثمان
و عمل مصايب هنشوفها بعدين
،،،،،،
الثاني
محمد بن ابي بكر الصديق
اخو ام المؤمنين عائشة
و اخو ذات النطاقين اسماء
و نسيب الزبير بن العوام
و الدته كانت سيدة جميلة و فاضلة
زي والدة محمد بن ابي حُذيفة كده
اسماء بنت عُمٓيس
ولدت محمد في حجة الوداع
و أفتاها الرسول ان تغتسل
و تكمل حجها دون الطواف بالكعبة
فدخلت كتب الفقه كرخصة عامة،،
تصديقا لما سبق شرحه
في حكاية رضاع الكبير
من جعل الخاص عاماً
المهم ان محمد ابنها زي ما هو واضح
اتْيٓتِم و ابوه مات
و هو عنده سنتين كده
مين رباه بقي؟
اخو زوج أمه الاول
علي بن الي طالب
اخو جعفر بن ابي طالب
الي كان زوج اسماء قبل ابو بكر
و أتربي كأنه
ابن علي بن ابي طالب بالظبط
و طبعا لم ينل من الإمارات
و الولايات جانبا
فكان من الثائرين
،،،،
المثالين دول
لشباب زي الورد
من خيرة انساب و بيوت قريش
و ازاي كانوا من
المع الأسماء في الثورة زي
ما هنشوف باذن الله
هما صحيح مش صحابة
لانهم كانوا اطفال وقت وفاة الرسول
بس هما من الجيل الثاني
الي اتهرس في حروب الفتنة
جيل الحسن و الحسين
و من سبقنا بذكرهم من قبل،،،
،،،،،
فاضل لنا الباقبين الي هما صحابة فعلا
و كان لهم دور بارز في الثورة دي
تابعونا،،،،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق