مرقد الامام جعفر الصادق في مقابر البقيع بالمدينة قبل هدمه من أربعين سنة
وضحنا اخر مرة ازاي ان الحق في المُلك بالنسبة لأبو جعفر كان رخو و ضعيف في بداية ملكه،،
و ان الدعوة العباسية كانت في الأساس مستخبيية ورا القناع الشيعي للرضا من آل محمد،،
و ان أصل الدعوة بتاعتهم المنفصلة عن دعوة الشيعة من بيت ابوطالب،،
كان انتقالها عن طريق حفيد محمد ابن الحنفية الي هو ابن علي ابن ابي طالب و اخ غير شقيق للحسن و الحسين،،
،،،،،،،
طبعا فيه حاجة اسمها حكم الامر الواقع و قوة السلاح و التغلب علي الخصوم،،
و دي شرعية البلطجي الوحيد،،،
الي هي اقدم شرعية في تاريخ البشرية،،،
و يمكن في اغلب سلالات الثدييات و الرئيسيات،،
الذكر المتميز القوي alpha male،،
هو الي من حقه يتصرف في سائر أفراد القطيع زي ما هو عاوز،،،
و يوم ما يعجز او يضعف ،،
أقوي و اشجع واحد بعده ،،
يطير هو يمسك القيادة،،،
دائماً اللخبطة تيجي لما تكتر البلطجية،،
يمين و شمال تلاقي ناس بتلطش فيك و تمص مجهودك و اما يتخانقوا ييجي علي دماغك انت ،،
ده الي اسمه في الفقه،، " الفتنة" ،،
لان فيها بتطير رؤوس و تضيع أموال و تنهار حياة عائلات بدون معرفة الفاعل الحقيقي مع غياب اي فرصة لمحاسبته،،،
مين هيحاسب مين ؟؟
و مين معاه سيف العقاب و سلطة تنفيذ القانون؟؟
مفيش حد،،،
و كل حد،،،
حالة سيولة تامة و غياب لأي استقرار يضمن أساسيات الحياة اليومية،،
،،، ،،،،
و لتجنب الفراغ و السيولة دي،،،
فجري العرف في كل المجتمعات التقليدية و الزراعية خصوصا،،
ان الناس تصبر علي الحاكم الظالم قدر استطاعتها،،
و في ذلك حكمة السنين،،،
لانه رغم كل شئ بلطجي واحد بيضمن حد ادني من الاستقرار،،،
مش بس كده ،،،
من كثرة المصائب الي بتحصل كنتيجة للثورات دي،،،
و الكوارث الي يرتكبها كل الأطراف بدرجات مختلفة،،،
فالفقه الاسلامي السني بالذات ،،،
فيه جذور واضحة ترفض و تدين بشدة الخروج علي الحاكم الظالم حتي،،
مدام أساسيات الحياة العادية موجودة و مستقرة،،،
،،،،،،
ليه الكلام الدش ده؟؟
لان ابو جعفر ابتدئ يحس بوادر الثورة عليه من قبل الطالبيين،،
بعد ما نار الثأر من الامويين خلصت و اطراف كتيرة تانية تم تصفيتها من جوه البيت الحاكم نفسه ،،،
في حموة التغيير ده،،،
كان الوقت مناسب للثورة علي العباسيين...
ايه دافع الثورة؟؟؟
الحقيقة هي الملك و الحكم ،، طول عمرها كده،،،
إنما الشعار ايه؟؟
الرجوع للحكم بما امر الله و رسوله!!!!
بجد؟؟؟
طب ليه؟؟
هو كان فيه تليفزيون و سينما و ممثلين و ستات بتخرج بره بيتها و بنوك " ربوية" و أمريكا و اسرائيل و فلسطين و مأساة الروهينجا و مسلمي افريقيا الوسطي و الشيشان و علمانيين و شيوعيين و يساريين و خضوع للحضارة الغربية و تشبه باليهود و النصاري و قوانين " وضعية " و انحلال أخلاقي و غزو فكري و ووووالخخخخخ،،،،،،
الي اخر ما يمكن ان تسمعه من اي متحمس للحكم بما انزل الله و رسوله في أيامنا حاليا؟؟؟
إطلاقا،،
المجتمع تقليدي ذكوري من القرون الوسطي و الامبراطورية و الجيوش علي أحسن ما يكون و مفيش اي تشبه باي حد و بكتيره الخلاف الفقهي بيبقي حوالين اخو الجد مِحرِم و لا يجوز له الزواج؟؟
،،،،،،
طبعا ده يبين لك حتة الشرعية الي بنقول عليها،،،
القتال في أساسه اصبح تقريبا لا يجوز الا ضد كفار او لجهاد في سبيل الله ،،،
كل ما عدا ذلك بيبقي صعب حشد الجماهير بحماسة فيه،،،
و نفي طاعة الله و رسوله عن الحاكم و رفع راية الجهاد في حربه كان لازم يكون مقدمة للخروج عليه،،
عملوها العباسيين نفسهم في الامويين و مشيت،،
فبيعملوها فيهم الطالبيين دلوقتي،،
بالاضافة لموضوع ان العامة أكيد لما الأحداث تعك هيقفوا مع الناس المشايخ الطيبين من آل بيت النبي،،
واضح يعني ان الحق معاهم ضد أعداءهم ،،،
،،،،،،،
قلنا أمبارح ان جعفر الصادق الامام الكبير الشهير كان مرشح بقوة انه يقود الثورة دي،،،
بس الحقيقة الراجل كان حصيف و حكيم و بعيد النظر و زاهد كمان في الموضوع،،،
و لم يستجب لمحاولات تحريضه علي الخروج و الثورة،،،،
تفتكروا انه أصلا رفض عرض ابو سلمة الخلال لتوليه الامر و أخذ البيعة له من جيوش خراسان الثائرة،،،
طيب مين؟؟
شاب متدين و عنده علم و حبوب كده و له شعبية بين الناس اسمه،،
محمد..
و ابوه اسمه عبد الله ،، و كان برده شيخ جليل و مشهور بعلمه و قدره،،
عبد الله ده يبقي حفيد الحسن ابن علي ابن ابي طالب،،
بيت الحسن ابن علي كان بعيد شوية عن تصدر الثورات حتي الان،،،
و الحسن نفسه آثر السلم و البعد عن الحرب مع معاوية أصلا،،،
بس الناس حمست محمد ده و أتلم حواليه شباب كتير و إشراف كتير من المدينة و ناس نادته من البصرة انهم معاه و ناس مش عاجبهم العباسيين و شايفينهم مُدَعين و نصابين و كلوا الموضوع بالاونطة كده برده اتلموا حواليه،،،
اسم الشهرة بتاعه ؛ محمد النفس الزكية،،
و كان مشاركه في قيادة الثورة دي اخوه ابراهيم،،،
محمد ده نشر الدعوة ليه بين الناس انه الخليفة و النُصرة له واجبة،،
و ناس كتير اتحمست حتي من العامة و العلماء،،
لدرجة ان الامام ابو حنيفة و الامام مالك شيخا البصرة و المدينة،،
أفتيا للناس بجواز الخروج مع محمد ضد ابو جعفر المنصور،،،
في سابقة كانت الاخيرة الحقيقة،،
و لم تتكرر بعدها من اي من كبار العلماء ،
لان وقع الفشل في الثورة دي و تحميل أهالي الضحايا لمسئولية دماء أقاربهم علي الشيخين الجليلين كانت أشد ما يكون و هما علي علم بمدي الوزر في السعي بين الناس بالفتنة و الخراب...
و لكنه الحماس و الحلم بالتغيير للأفضل و الرجوع للنبع الصافي و الأيام الخوالي الجميلة الروحانية،،
ايام ان كان النبي و الصحابة حوله مصابيح منيرة تمشي علي الارض،،،
دائماً حلم الرجوع لأيام المجد الأولي بيراود الشعوب و القبائل في كل وقت ،،
،،،،،،
ابو جعفر بعت كذا حاكم للمدينة يجيبوا خبر محمد و اخوه ابراهيم،،
محدش عرف يعمل حاجة..
او يطلع اي معلومات من سكان المدينة،،،،
الناس عندها هيبة من المشايخ دول يا جدع،،،
قام بعتلهم صعلوك حقير عشان يطيح فيهم ميخليش،،،
و أخد الشيخ عبد الله والد الشابين الثائرين و حبسه،،
و حبس معاه جملة من كبار و شباب البيت الطالبي،،
و كمان قضي علي ناس كتير من القبائل العربية الي كانت أعلنت الولاء للثورة دي،،،،
بس برده منفعش،،،
و في يوم أعلن محمد النفس الزكية الثورة و الخروج،،
و استولي علي دار الامير و بيت المال و سلاح الحراس و طرد عمال الخليفة و رجاله،،
و الناس حواليه مبسوطة بتهلل و تكبر و الشباب فرحانين و العجائز بيقولوا خير بإذن الله،،
و بعت للناس الي حواليه من قبائل و مدن يدعوهم للدخول في طاعته،،
أمره كبر و دخل في طاعته الحجاز و البصرة و بعض العراق و البحرين...
،،،،
،،،،،
المراسلات دارت بين ابو جعفر و محمد النفس الزكية،،
-ابو جعفر بيقوله ادخل في الطاعة و الامر ده حقنا..
و لك منا الأمان،،،
-محمد بيرد ان ده حقنا احنا و احنا مفيش حد اقرب للرسول مننا و ده يخلينا احق الناس بوراثته،،
و أنتوا أصلا نصبتوا علي الناس بادعاءكم أنكم زينا و زيفتوا دعوة مشابهة لدعوتنا ،
و بعدين أمان مين الي هتديهولي يا ابو أمان ،،
أمان ابو هبيرة الي قتلتموه غدر؟
و لا أمان عمك عبد الله الي قتلته صبر؟
و لا أمان القائد بتاعكم ابو مسلم الي موته ناقص عمر ؟
-ابو جعفر قاله أنت بتضحك علي دقون الناس بحواديت انك اقرب للرسول مني و ده تهجيص ،،
الورث بيكون للعصب مش للبنت،،
و العم يورث قبل البنت،،
بعدين الست متورثش الإمامة و قيادة الجيوش،،
قصده ان نسبك للرسول اضعف من نسبي،،
أنا أبويا العباس يورث عن الرسول قبل أمك فاطمة،،
طبعا الاب و الام من بعيد-
...
يعني ملكش ورث من الناحية دي،،
و قاله كمان ان جدك لابوك ابو طالب كان كافر و جدي العباس كان مسلم،،
يبقي أنا اغلبك في دي كمان
لأنك مش حتورث عن ناحيته حاجة،،
العم الكافر ميورثش حاجة خالص أساسا،،،،
-محمد النفس الزكية قاله أنا عربي مأصل أبا عن اما عن جد مش ابن جارية زيك،،
-ابو جعفر قاله انت كده بتغلط في أعمامك و اولاد عمامك و اخواتك،،
اغلب مشاهير عيلتكم أصلا اولاد جواري،،
،،،،،
الحوار اللطيف ده كاشف بشدة لان الخناقة هي علي ميراث ،،،
امبراطورية و عايزين يعملولها سلالة ملكية تتوارثها دونا عن الناس،،،
و الكلام بتاع امر الله و اتباع الرسول و صحيح الدين و الأحاديث و المرويات و الوصايا و كل الجو ده،،
هو ضباب و دخان لتسويق الامر بين عامة الناس من محبي المصطفي العدنان،،،
......
الحكاية لسه ملتهبة،،
تابعونا ،،،،
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق